Обзор 7Artisans Macro 60mm F28

7artisans 7.5mm f/2.8 Fish-eye

Первым будет, конечно, «рыбий глаз» 7.5mm f/2.8 Fish-eye. Простой объектив со сверхшироким углом обзора и классическим бочкообразным искажением. Фишаями надо уметь пользоваться: при определенном построении кадра и дистанции съемки они могут выдавать достаточно прямое изображение, в других случаях горизонт и вертикали получаются совсем кривыми. Это творческие объективы, которые имеют много применений: пейзаж, репортаж, концерты, стрит (уличная съемка), умышленно искаженные портреты (шаржи) и так далее. По широте обзора с фишаями не может сравниться ни один другой объектив, довольно часто они используются и в видеосъемке. 7artisans 7.5mm f/2.8 Fish-eye – добротный образец оптики такого типа, с хорошей резкостью и незначительными хроматическими аберрациями. Невысокая цена делает его отличным  выбором, если вы давно хотели попробовать подобные эксперименты с изображением – фирменные объективы такого типа стоят многократно  дороже, а в некоторых системах (Fujifilm, Canon EF-M) и вовсе отсутствуют.  Объектив сделан для камер формата APS-C и Micro 4/3, на полном кадре (Sony a7) он слишком сильно виньетирует – не советуем.

7artisans 25mm f/1.8

7artisans 25mm f/1.8 – один из самых популярных объективов бренда. По крайней мере, в России. Своей популярности он обязан, прежде всего, низкой цене – многие любители, только недавно купившие фотоаппарат с «китовым» зумом, не готовы к новым тратам, а хочется снимать с размытием. Второй фактор: универсальное фокусное расстояние: на APS-C с учетом кроп-фактора получается около 37-40 мм, а на Micro 4/3 – классический «полтинник».  Хорошо подходит для повседневной съемки (дети, друзья, цветы, коты, что-то интересное по дороге) и портретов с доступным светом. Объектив супер-компактный, а качество изображения превзойдет ваши ожидания – хорошая резкость и приятное, мягкое боке (для лучших результатов советуем чуть-чуть прикрыть диафрагму) – что еще вам надо? Да, фокусироваться придется вручную, но с новыми камерами это несложно (подробнее ниже). Так что просто берите и начинайте снимать.

Focusing & Other Notes

Manual Focus

So now we’re going to talk about focus. As stated prior, the 7artisans 60mm F2.8 is fully manual focus. I’ve used a LOT of manual lenses over the years and this one is pretty solid, but with a few caveats.

It’s hard to explain how a lens “feels”, but I’ll try my best. The focusing ring is perfectly dampened, spinning very smoothly with just the right amount of resistance.

There is some (very) small play when moving around, but I didn’t find it to cause any issues for me as I refocus before each shot anyway.

Focus Throw

Focus throw is quite large, about 180 degrees in fact. Those 180 degrees are almost entirely the travel between minimum focusing and 3ft (91cm), however.

Beyond that, focusing to infinity requires only a tiny bit more turning, making focusing on distant subjects quite a challenge.

The focusing system in this lens was clearly designed with purely macro in mind, so consider that if you’re looking at using this lens for anything besides exclusively macro.

Other Notes

No Electronic Connection

Being a fully manual lens, the 7artisans 60mm F2.8 has no electronic connections to the camera.

This means that photos will not automatically have EXIF data such as aperture, focal length, lens name, etc. embedded.

Aperture Ring

Due to this, the lens features a physical aperture ring. It’s clickless, which means it spins smoothly without any hard stops. I personally prefer clicked (hard stop) aperture rings, but this one worked just fine.

By the way, if this is your first manual lens, make sure to enable the “release shutter w/o lens” option in your camera settings.

In fact, if you’re looking to learn more about manual focus lenses in general, check out my huge Sony a6000 manual focus guide. It’ll tell you everything you’d ever need to know (and more!) about manual focus.

Adding a Super Macro Lens

After limiting myself to 1:1 for some time for the sake of this review, I began using a Raynox MSN-202 super macro add-on lens and got a magnification more to my liking. It’s an overkill +22 filter (that also adds a bit of corner distortion) and most of the samples I’m publishing next with it were not shot at the maximum magnification possible with this setup.

It’s the only Raynox I could fit with the stepping rings I already had, but I recommend a weaker diopter like the Raynox DCR-250 to pair with this lens if you’re also looking for more mag. All the photos beyond this point are samples shot with the filter.

Short nosed weevil (Entiminae)Soldier fly (Raphiocerinae)Two tailed spider (Hersiliidae)Immature harvestman (Gonyleptidae)Orb weaver (Eustala)Short nosed weevil (Entiminae)Forest cockroach (Phoraspis)

Orb weaver (Eustala)Forest cockroach (Ectobiidae)Senoculus spiderArmy ant (Dorylinae)

My Conclusions

My conclusion is that the 7artisans 60mm f/2.8 II APS-C is a good lens, especially in the context of its low price. Only two things stop it from being better for me: the lack of electronic aperture control and having just 1:1 magnification.

No other manual APS-C lens has aperture coupling, and the first one that comes out with it will get a lot of praise from me regardless of whether makes the lens more expensive. It makes a world of difference in how easy it gets to judge focus with the screen showing a big aperture when you mean to shoot stopped down. Without aperture coupling, the usability is the same as adapting vintage lenses, with the advantage being lighter weight and a more balanced setup as you don’t have the lens further away from the mount.

As for being not content with just 1:1, it’s subjective and it might be enough for most people — as you saw from my samples, it’s perfectly capable at 1x. It’s me who unavoidably needed attachments to increase magnification as the majority of my subjects are tiny.

Finally, I recommend you get a separate lens cap for it, as the original that comes with it is the ‘fit around the lens’ kind that isn’t very secure and you definitely will want to get a proper snap/pinch cap.

I hope this review helps to clear up doubts you might have had about this $179 lens and its capabilities.

P.S. If you’re interested in it you can purchase the lens directly from 7artisans or through my affiliate link (for which I receive a small percentage of sales).

About the author: João Burini is a photographer, biologist, birdwatcher, and 3D artist. The opinions expressed in this article are solely those of the author. You can find more of his work on his website and Instagram.

7artisans 35mm

С 35-мм фокусным у 7artisans имеется сразу 3 объектива: 35mm f/1.2 для APS-C плюс 7artisans 35mm f/1.4 и 35mm f/2.0 для полного кадра. f/1.2 в APS-C и в f/1.4 в полнокадровой версии сделано, конечно, больше для хайпа, на этих значениях объективы не могут похвастаться ни резкостью, ни качеством рисунка: размытие достаточно нервное, с резкими контурами. Но стоит лишь немного закрыть его, примерно на ступень, как боке преображается, становится мягче. Что касается резкости, то тут нужно вспомнить такую вещь как зависимость от дистанции фокусировки:

Схемы с плавающими элементами (для коррекции аберраций на близкой дистанции) придумали сравнительно недавно, и во всех 7artisans 35mm (f/1.2, f/1.4, f/2.0), использующих схемы эпохи дальномерок, подобное отсутствует. Поэтому при фокусировке на объектах ближе 1 метра вы можете заметить, что объектив стал как-то сильно «мылить» изображение, хотя вы ничего не меняли. Это нормально. На дальномерных камерах большинство объективов в принципе упиралось в  ограничитель на дистанции 0.7 м, из-за самого устройства видоискателя. У 7artisans 35-мм объективы фокусируются гораздо ближе – вплоть до 0.35 м, но будьте готовы к тому, что вам придется дополнительно закрыть диафрагму примерно на ступень, чтобы сохранить тот же уровень резкости, что и при фокусировке на большую дистанцию.

В целом, 35mm f/1.2 и 35mm f/1.4 лучше «остановить» на 1-2 ступени, а 35mm f/2.0 можно использовать прямо с открытой диафрагмы (особенно на APS-C камерах). Оптимальные значения по резкости и контрасту, как обычно – от f/4 до f/8. Что интересно, 35mm f/1.4 выпускается для байонетов Canon RF и Nikon Z, для которых сейчас можно найти не так много оптики, тем более за такие деньги. По какой-то странной логике версия f/1.2 (для кропа) обладает бесступенчатой диафрагмой, а f/1.4 и f/2.0 для полного кадра – оба «кликают», причем с шагом сразу в полную ступень. Как можно догадаться, это не очень хорошо для видео. Впрочем, прием с изменением глубины резкости прямо по ходу записи используется не так уж и часто, без этого можно обойтись.

Image Quality

Sharpness

Alright, next up we’re going to talk about sharpness. I’m not the type to do any sort of complicated scientific lens tests, so this is mostly based off what I observed by pixel-peeping.

Even wide open, the lens is pretty sharp, showing decent edge-to-edge performance with only moderate fall-off.

Stopping down a bit (think F5.6) is where it seems to peak. Really impressive performance and definitely no complaints from me there.

The only thing I have to note is that, as this is a macro lens, the focus plane is extremely thin. As such, on non-static subjects (plants, insects, etc.) you’ll run the risk of getting “soft” images due to slightly missed focus. Make sure to playback all your shots to make sure the focus wasn’t off.

Optical Quirks & Flaws

Vignette

As for optical quirks and flaws, the 7artisans 60mm F2.8 suffers from some major vignette unless stopped down.

While this is largely fixable in post (or stopping down), it may cause digital noise in the case of low-light shooting.

Still, a bit of vignette can actually enhance a picture and bring attention to the subject, so I don’t consider this a huge concern.


Vignette can be a little bit intense, but it can be mostly fixed in post.

Flaring

The lens also flares a lot, but generally you won’t be shooting into the sun with a macro lens, so I don’t see it as an issue. Honestly, heavy flaring can even be used artistically if you’re creative enough.

What I did notice, however, is just an overall lack of contrast (minor), regardless of F-stop. While this isn’t great for capturing a crisp, sharp subject, it does help with creating creamier and smoother bokeh. I personally like the look myself.

Distortion/CA

Distortion is non-existent and I didn’t notice any sort of chromatic aberrations.


Flaring can be problematic, although you likely won’t often be shooting directly into the sun with a macro lens.

Macro Performance

Alright, next up we’re going to touch on macro performance.

The lens offer 1:1 magnification which, while quite common for budget lenses, can’t quite stack up to the 2:1 magnification of the Laowa 65mm F2.8. Still, it’s a cheap lens, so you can’t expect absolute perfection.

Minimum focusing distance is roughly 7 inches (18cm). Pretty standard and nothing to complain about in that regard. Subject isolation and bokeh are, as you’d expect, spectacular.

The macro performance of this lens, although not 2:1 magnification, is still quite good!

Overall Optical Performance

Overall, the lens is optically strong. Being a low cost lens, you can’t expect everything to be flawless, but I was pretty happy with the performance. It’s razor sharp and, despite the lack of contrast, delivers nice images that pop against the (very creamy) backgrounds.

Magnification isn’t 2:1, but that’s rare to find on APS-C, especially at this price point, so it’s definitely excusable.

Build Quality

The body is all metal and solidly built. The 9 aperture blades create a surprisingly high-quality bokeh that impressed me with its smoothness — I was used to the more hexagonal shapes of the Laowa 50mm bokeh lately (on MFT).

The aperture ring would be better for me if it was clickable, especially since the aperture I shoot most of the time (f/16) doesn’t have its own stop marked — instead it’s just a small intermediate gap between f/11 and 22. This makes me check if it’s still sitting at the last aperture used every time I stop to shoot something.

The focus ring is super smooth and I can turn it just by flicking my finger. I like this as I shoot single-handedly, but do note that the throw between 1m and infinity is very small, so if you plan to use it for portraits, be aware it will be very sensitive.

7artisans 12mm f/2.8

7artisans 12mm f/2.8 – сверхширокоугольный объектив с исправленной геометрией. Дисторсия подушкообразной формы составляет всего 0.6%, а хроматика практически отсутствует, что делает данный объектив более чем пригодным для классической пейзажной фотографии, архитектуры и интерьеров

Он также обеспечивает достаточно широкий угол для селфи с вытянутой руки, даже на Micro 4/3 – обратите внимание, блогеры. Несмотря на свою «несерьезную» цену, объектив обеспечивает хорошую резкость, причем прямо от f/2.8, а также качественную цветопередачу и достаточно красивое боке (при съемке крупных планов)

Контровому свету он противостоит  плохо, как и другие объективы 7artisans – все-таки, в такой ценовой категории сложно ожидать новейших просветляющих нано-покрытий, которые используются в профессиональных линейках больших брендов. Тем не менее, эту засветку можно применять в собственных творческих целях – блики и ореолы от лучей света зачастую только добавляют изображению привлекательности.

7artisans M28mm f/1.4

По техническому качеству изображения стоит отметить 7artisans M28mm f/1.4 – удачный объектив, получивший много положительных отзывов. Его не требуется «останавливать» на 1-2 ступени для получения приятного рисунка или приемлемой резкости, в оптической схеме применяются специальные элементы из низкодисперсионного стекла, асферик и стекла с высоким коэффициентом рефракции. Объектив выпускается в 2 версиях: обычной и FE-Plus. Вторая немного оптимизирована по размерам хвостовика, чтобы он не задевал массив фильтров, расположенных перед матрицей полнокадровых камер Sony (переходник с Leica M на Sony FE в комплект не входит). 

7artisans 50mm и 55mm

Фокусное 50мм у 7artisans представлено двумя объективами: более компактным (и более дешевым) 50mm f/1.8 и чуть более крупным / дорогим 55mm f/1.4, оба с бесступенчатой многолепестковой диафрагмой (12 лепестков у f/1.4, 14 лепестков у f/1.8). Количество лепестков имеет значение: чем их больше, тем (как правило) лучше удается сохранить округлую форму отверстия при диафрагмировании. 12 или 14 лепестков – это очень хорошо, и у всех объективов 7artisans их много, как минимум 10. У других производителей обычно используется меньше, 7-9. Оба объектива обеспечивают приятное боке с мягким размытием деталей фона. У 55mm f/1.4 на открытой диафрагме оно чуть более резковатое. Картина по резкости у  50mm f/1.8 классическая: резкий в центре, менее резкий по краям (на открытых значениях), а у 55mm f/1.4 картина  нестандартная, центр и края примерно одинаковые. Оба объектива выпускаются только под кроп-матрицы (APS-C и Micro 4/3), на полнокадровых Sony их можно использовать в Super 35 режиме.

Image Quality

I’m using the Fujifilm X-T2 for this review as well as raw demosaic in Iridient and processed in Lightroom, without AI enhancements. This wolf spider on my hand was one of the first shots I took the day it arrived from 7artisans, and I was confident right away with the quality it produces even to the edges of the frame. You can see it in the respective crops below:

Wolf spider (Lycosa erythrognatha)

Another photo that ‘wow-ed’ me was this fly later:

Parasitoid fly (Tachinidae)100% crop from above

Pit viper (Bothrops jararaca)Short nosed weevil (Entiminae)Longhorn beetle (Cerambycidae)Assassin bug (Apiomerinae)Soldier fly (Stratiomyidae)Forest cockroach (Petasodes)Predatory katydid (Listroscelidinae)

Spined orb weaving spider (Micrathena)

Also note that despite me praising the image quality, it’s not optically perfect wide open — there are minor optical flaws at f/2.8 that don’t matter for me as I shoot stopped down. From my results, there’s plenty of sharpness from corner to corner wide open but actual peak sharpness is achieved only at f/8 (although between f/5.6 and f/11 the differences are very minimal).

There’s also a small amount of longitudinal aberration that appears to only clear up completely at f/8. Outside the tests, I didn’t even notice flaws in actual photos as I barely shot it with wide apertures. The few shots that I did still impressed me with the quality in real-world subjects.

The working distance is about 8cm (~3.15in) from the tip of the lens. It’s what I’d expect for a 90mm equivalent and that’s plenty for me. There’s enough headroom to increase magnification with attachments.

Build Quality

Size & Weight

Starting off, let’s look at the size and weight. The 7artisans 60mm F2.8 weighs about 14oz (399g) and measures a length of roughly 3 inches (7.4cm).

While this may seem a bit on the larger side, macro lenses tend to be heavier and longer than non-macro variants in similar focal ranges.

Regardless, I found that, despite the heft, it still balanced well on my a6000, even if it was a bit front-heavy.

Is the lens well built?

All that weight comes from somewhere of course, and that’s the premium build. A lot of budget Chinese lenses tend to be fully metal, and this one is no exception.

The 7artisans 60mm F2.8 certainly doesn’t feel cheap, but it should be noted that this company (and some other low budget lens manufacturers) generally have inconsistent quality control. I’ve had a few cheap lenses over the years that have had wobbly barrels, scratched optics straight from the factory, etc.

For this reason, I can’t say for certain if this lens is truly built to last. It’s heavy and feels like a tank, but my experience with cheap lenses in the past makes me hesitant to give it a fully positive outlook.

Some of my budget lenses have lasted years, while some have crapped out on me within months. Only time will tell.

Aesthetics

Next up, let’s talk about aesthetics. Beauty is subjective of course, but I think this lens is absolutely gorgeous.

The lens barrel is finished with sleek black metal which contrasts extremely well with the white and red text (sadly, the text is printed, not engraved). The scale near the base of the lens is very reminiscent of vintage glass, which I love.

Ergonomics

As for ergonomics, I found the lens to be, despite the weight, pretty comfortable to use.

The focusing ring is positioned at the center of the lens barrel, creating a very natural gripping point (seriously, the ring material is very grippy).

My only complaint is that, as I stated prior, the lens is quite heavy. The weight makes it a bit tough to get super precise focus without a tripod (I have naturally shaky hands though).

My Final Thoughts

Alternatives

Before I round out my reviews, I always like to offer a few alternatives to consider.

Laowa 65mm F2.8

First up, we have the spectacular Laowa 65mm F2.8 (my review here).

It offers 2:1 magnification, excellent optical quality, and an incredibly premium build. It is, however, A LOT more expensive.

Sony E 30mm F3.5

Second, consider the Sony E 30mm F3.5 (check out my review).

It’s arguably the most popular macro lens for Sony APS-C cameras, and for good reason. Price is reasonable, sharpness is decent, and it has autofocus. It’s kinda just… old and boring though.

Although lacking in some areas versus the more expensive Laowa, this cheap macro lens is actually quite capable!

Conclusion

If you’re a hardcore macro photographer, consider spending twice the money on the previously mentioned Laowa.

Still, if you’re looking to get into macro on the cheap, I really think the 7artisans 60mm F2.8 is the way to go.

It offers 1:1 magnification, solid optical performance, a premium build and a budget-friendly price tag.

I’ll leave a purchase link below so you can pick it up yourself. Thanks for reading!

Some of the links on this site may be affiliate links. This means I get a (very) small commission if you purchase something through one of my links. This does not affect your price. Thank you!

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Real shop
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: