Handling and engineering
Mamiya Sekor 50mm f2 is comfortable to use – the focus ring is large, smooth and well-damped, but not as refined or precise as the Konicas or Canons. Aperture selection is pleasant and tactile. Construction is sturdy – composed of metal and glass. And it shows – many years of use-and-abuse, and yet this lens looks like new. It is single-coated with signature Mamiya yellow tint. Despite coating, it does flare a lot and loses contrast when pointed towards the sun.
The main difference between this lens and the faster Mamiya Sekor 55mm f1.8 is that this lens does not contain radioactive elements. The arrangement of optical elements is identical to the Mamiya Sekor 55mm f1.8 – they both have six lens elements in four groups.
Mamiya Sekor 50mm f2 M42 Lens – Side viewMamiya Sekor 50mm f2 M42 Lens – Rear view
Compatibility and adaptors
Due to M42 mount, the Mamiya Sekor 50mm f2 is a very adaptable lens and works well with mirrorless and SLR cameras. However, mirrorless cameras gain an advantage because larger space between the sensor and the glass permits helicoid adapters.
Pixco Canon RF to M42 helicoid adapter provides close focussing and significantly increases magnification when it is needed. Switching between infinity and macro range on a whim is easy without adding any extension tubes – all it takes is a turn on the helicoid adapter ring. I ended up using it with every M42 lens because of the seamless flexibility that it offers.
Пара снимков с Mamiya-Sekor CS
2. Вега-12Б 90 mm f/ 2.8
Буква Б как бы ненавязчиво нам намекает на байонет «Б», он же Pentacon Six (среднеформатный объектив). Этот объектив может быть установлен на цифровую камеру 35мм, скажем, Canon. Вобщем может и на Никон, но мы не написали, какая у вас, так что я пишу про Canon, потому как сам такой адаптер недавно продал. Адаптеры такие пока без подтверждения фокуса, ну да оно не так и нужно при художественной съемке.
Вообще выигрыша от установки среднеформатного объектива на 35мм камеру не будет, но и ничего плохого. Лишнее световое пятно отрежется, светосила и фокусное не изменится.
Плюс это или минус — он дешевый (1500—2000руб). Рисунок называют «мягким», но по сути объектив «мягкий» на F2.8 просто откровенно мылит. Хотя можно и в этом найти свои плюсы.
3. Mamiya-Sekor CS 50 mm f/ 1.4
Объектив аналогичный первому. Встаёт на камеры Mamiya NC1000 и 1000S.
Вот здесь картинкой схема этой системы (CS-объективы)
Про адаптер я уже рассказал. Редкий, но если задаться целью — найти можно. Или можно изготовить самостоятельно программируемый адаптер из остатков камеры Mamiya NC1000 (байонет), P-mount адаптера (CS->M42) и переходника M42->Canon EOS.
Большого практического смысла такая конструкция иметь не будет, но если очень хочется задействовать объектив…
Кстати, нигде не указан рабочий отрезок камер Mamiya NC1000. Видел цифру 42.5мм (тогда моя конструкция не подходит), но у меня есть сомнения т.к. P-mount адаптер ставится на эту камеру, подключая М42 объективы типа Carl Zeiss Flektogon с рабочим отрезком 45.5мм.
Значит рабочий отрезок камеры больше, чем 45.5 и, соответственно, объективы системы Mamiya CS могут быть установлены на Canon (рабочий отрезок 44мм). А наличие в природе адаптера Mamiya CS -> Canon EOS это подтверждает.
4. Porst weitwinkel Auto 35 mm f/ 2.8
Недорогой объектив на М42. Встанет на современные цифро-зеркальные камеры. Сгодится для пейзажей из-за невысокой светосилы.
5. Pentacon auto 29 mm f/ 2.8
Недорогой объектив на М42. Встанет на современные цифро-зеркальные камеры. Сгодится для пейзажей из-за невысокой светосилы.
7. Super-Takumar 55 mm f/ 1.8
Это уже интереснее, несмотря на однослойное просветление.
Вообще все объективы из вашего списка примерно одной ценовой категории. Но Mamiya и Takumar (Pentax) при всем покажут лучшее качество. Другое дело, что объективы Mamiya CS вряд ли стоят таких дополнительных затрат на их присоединение, а вот объектив Takumar (Pentax) Вы спокойно поставите на вашу современную камеру, используя адаптер М42, который, в частности, продаю и я.
Кстати, объективы Takumar я пробовал и они оставили вполне хорошее впечатление.
Если будут еще вопросы — задавайте.
И удачных снимков!
Optical performance
Images shot with this lens are beautiful and contrasty. Photos are sharp from about f4, but quite soft wide open. Flare can contribute to achieving creative light effects for artistic purposes. This lens offers a rendering similar to the other Mamiya 50mm lenses from the 1960s.
Backgrounds are rather busy. I do like the separation between objects, but it is not as strong because this lens is regularly stopped-down to f4 – otherwise it is too soft. In some cases, busy backgrounds can look good and form a character of the vintage image, but it is very much a matter of taste. Used wide-open shows bubble-bokeh effect with pronounced edges on the specular highlights.
Macro performance
The minimum focus distance is about 50cm, which does not allow enough magnification for macro photography on its own. Nonetheless, it is possible to improve that by using an adapter with a helicoid.
Macro performance of the Mamiya Sekor 50mm f2 is good – the images are well defined, but getting good shots is difficult. It is not a fast lens and needs further stopping down to increase sharpness, but that makes resultant apertures very small. The helicoid adapter also uses up a portion of the remaining light, making it tricky to use hand-held. Mamiya Sekor 58mm f1.7 or the Mamiya Sekor 55mm f1.8 are both noticeably better lenses for close-up photography.
Pine bud with Mamiya Sekor 50mm f2 and extension helicoid