Big Lens Fast Shutter — Подкаст спортивной фотографии на Apple Podcasts
86 эпизодов
Big Lens Fast Shutter (BLFS) — это подкаст, созданный Рю Воелкелем и Мэттом Коэном, который надеется развлечь начинающих профессиональных спортивных фотографов, а также родителей, которые хотят сфотографировать своих детей, занимающихся любимым видом спорта.
Каждый месяц Рю и Мэтт будут брать интервью, обсуждать, стонать, стонать и пытаться демистифицировать скрытый мир спорта и фотографии.
-
Быстрый затвор с большим объективом — TTS3
Быстрый затвор с большим объективом — TTS3
TTS SPECIAL 4: В TTS SPECIAL 4 Мэтт разговаривает с Купером Нилом.
-
Быстрый затвор с большим объективом — TTS3
Быстрый затвор с большим объективом — TTS3
TTS SPECIAL 3: В TTS SPECIAL 3 Рю разговаривает с Джейсоном Суаресом.
-
Быстрый затвор с большим объективом — TTS2
Быстрый затвор с большим объективом — TTS2
TTS SPECIAL 2: В TTS SPECIAL 2 Рю разговаривает с Адамом Претти.
-
Быстрый затвор с большим объективом — TTS1
Быстрый затвор с большим объективом — TTS1
TTS SPECIAL 1: В TTS SPECIAL 1 Рю разговаривает с Лэмпсоном Йипом.
-
Быстрый затвор с большим объективом — Эпизод 81
Быстрый затвор с большим объективом — Эпизод 81
Эпизод 81: В Эпизоде 81 Рю и Мэтт рассказывают о съемке в помещении и многом другом.
-
Быстрый затвор с большим объективом — Эпизод 80
Быстрый затвор с большим объективом — Эпизод 80
Эпизод 80: В Эпизоде 80 Рю и Мэтт рассказывают о напряженном лете и осени, деталях и многом другом.
Pro Optic 85mm f1.4: Flare
Flare is the spilling of light into dark regions of an image due to light bouncing around within the lens when the front element is directly illuminated by a strong light source. It lowers contrast in in extreme cases make an image look as though it was shot through afog. It’s minimized by better anti-reflection coatings on the lens elements and better baffling and light absorbing materials used within the lens barrel.
The Pro Optic 85/1.4 is not as good as the Canon 85/1.8 at flare suppression. Under worst case conditions (i.e with the sun actually in the frame), the image with the Pro Optics lens tends to «wash out» to a significantly greater extent than a similar image taken with the Canon lens. This means that it’s more important to use the supplied lens hood with the Pro Optic lens, especially when shooting towards the sun. The hood is no use when the sun is in the frame, but it can significantly reduce flare when the sun is just outside the frame. The Canon lens can also benefit from a hood, though you have to buy one separately since Canon don’t supply one with the lens.
Samyang 8mm F3.5 Aspherical IF MC Fisheye / Rokinon 8mm F3.5 Fisheye Обзор: Обзор цифровой фотографии
Лучшие камеры и объективы
Широкоугольный объектив с фиксированным фокусным расстоянием «рыбий глаз» | Canon EF-S, Four Thirds, Nikon F (DX), Pentax KAF, Samsung NX, Sony/Minolta Alpha
Купить на Amazon. com
9 вариантов
$209,00 – $209,00
Купить на Amazon.com
Объектив Samyang 8 мм/F 3,5 FISHEYE 8 мм (подключение Canon EF/EF-S). См. цену на Amazon. comPentaxПосмотреть цену на Amazon.comOlympusПосмотреть цену на Amazon.comNikonПосмотреть цену на Amazon.comCanon 209,00 $PentaxПосмотреть цену на Amazon.comNikonПосмотреть цену на Amazon.comOlympusПосмотреть цену на Amazon.comCanon 209,00 $
Посмотреть все 9 вариантовСвернуть
Вопросы0041
Список передач
355 | 41 | 98 | ||
Я владею им | Я хочу это | у меня было |
Обсудить на форуме Third Party Lens Talk
Samyang (торговая марка Rokinon в США) 8mm f/3. 5 Aspherical IF MC Fish-eye — это объектив с ручной фокусировкой для камер с матрицей APS-C. Это «диагональный» «рыбий глаз», то есть он обеспечивает угол обзора по диагонали 180 градусов и освещает весь кадр. В конструкции объектива используется 10 элементов в 7 группах, включая асферическую гибридную линзу. Диафрагма, устанавливаемая вручную, состоит из шести лепестков и может быть закрыта до f/22. Доступны две модели: одна со встроенным капюшоном, а другая со съемным капюшоном, к названию которой добавлено слово «DH».
Pro Optics 85mm f1.4 lens: Exposure
In principle autoexposure is possible using a Canon EOS body (and most other DSLR bodies) in aperture priority mode. In the simple case (which this isn’t), the camera would measure the amount of light falling on the sensor and calculate the appropriate shutter speed for whatever the ISO setting on the camera is. In fact this works — sort of.
The catch comes from the fact that it’s not the light actually falling on the sensor that gets measured with most DSLRs. Different cameras may have different types (and positions) of metering sensors, but for example on the new EOS 1D X sensor is located up in the prism area of the camera, above the eyepiece optics. It reads most of the image area, looking down on the focus screen. This is a pretty typical arrangement for most current EOS DSLRs. Now it appears as though the light measured by this sensor depends on the exact lens geometry. It’s been suggested that the position of the exit pupil of the lens is involved for example. Canon presumably know where their exit pupils are, the camera also knows which lens is mounted and can read information from a memory chip in the lens. This information could potentially be used in calibrating exposure. In fact if you change the focusing screen on some EOS bodies, you have to tell the camera which focusing screen you have installed (via a custom function) in order to retain accurate metering. The end result is that if you use a Canon EF/EF-S series lens on an EOS body, the correct exposure is calculated.
But…if you put a non-Canon lens on an EOS body and that lens doesn’t transmit any information about itself to the camera, the camera can’t apply any exposure correction that might be necessary to give the best exposure settings. The autoexposure system will still react to changes in light and changes in aperture but it might get the exposure settings a little wrong. Its possible the the differing angle of the cone of light that illuminated the viewfinder screen as the aperture of the lens is changed requires some compensation. This is what appears to happen with the Pro Optic 85mm f1.4 lens. It’s not a huge surprise to me. I’ve seen similar issues ever since I put manual focus lenses on my old EOS 10D and 20D bodies. Not every lens has exposure issues and those that do don’t always have the same issues on different generations of EOS bodies. I tested the Pro Optic 85/1.4 on both an EOS 7D (APS-C) and EOS 5D (Full Frame) body. The results of one such test are shown below. The numbers represent the shutter speeds the camera chose (e.g. 3200 = 1/3200s).
The rightmost column shows «normal» operation with a Canon EF 85/1.8 USM on an EOS 7D. As the aperture is closed down the shutter speed slows and the image density is about the same at all apertures. That’s not quite what happens with the Pro Optics 85/1.4 on these bodies. At the left the Pro Optic 85/1.4 was mounted on the EOS 7D. At larger apertures there is underexposure, at f4 it’s about right and at smaller apertures there is over exposure. The center column shows the behavior on an EOS 5D. In this case there is over exposure wide open, approximately correct exposure at f2.8 and overexposure again as the lens is stopped down. Note that the top row showing the lens wide open is f1.4 for the Pro Optics 85/1.4 but only f1.8 for the Canon 85/1.8 USM.
Now you could attribute this to the actual aperture of the Pro Optic lens not being consistent and reproducible (e.g. if f8 was sometimes f8, sometimes f7 and sometimes f9), but that’s not the case as the images below demonstrate:
Here I’ve assumed the «correct» exposure is 1/3200s at f2. I’ve then changed the shutter speed to give the same exposure at each aperture. When the lens was closed down one stop from f2 to f2.8, the shutter speed was changed from 1/3200s to 1/1600s. As you can see, from f2 through f11 the exposures are uniform. At f1.4 the image is underexposed, which suggests that the F-stop, or more accurately the T-stop, with the lens set to f1.4 is closer to about f1.6. This is shown by the image sequence below:
Comparing images shot with the Pro Optic 85/1.4 wide open and the Canon EF 85/1.8 wide open, the Pro Optic lens is about 1/2 stop faster in the center of the image and almost a full stop faster in the corners of a full frame image (due to the higher level of vignetting by the Canon lens).
So what’s the upshot of all this? Well, I can’t say what the situation would be on a Nikon, Sony, Pentax or Olympus DSLR. I can’t even say what it might be on anything but an EOS 7D or EOS 5D. However I can say that if you use the Pro Optics 85/1.4 (or indeed any other non-electronically coupled manual focus lens you need to do some sort of exposure testing to see if your DSLR requires any exposure compensation. Mine certainly does. Yours might not, but don’t assume that it doesn’t without testing.
Pro Optic 85/1.4 in Practice
While optical bench measurements and theory are just fine, actually using the lens can tell you quite a lot too! For example just how much of a problem is the manual focus? How sharp are the images? Does the background blur look OK? How sharp does a portrait need to be?
Since an 85mm lens is an «ideal» portrait lens, the obvious test is to go out and shoot some portraits and so that’s what I did. I shot around 30 portraits both indoors and outdoors using an EOS 5D (that’s the old, original EOS 5D) and focusing by eye on the viewfinder screen (unmagnified). All the images were shot at f1.4, where focus is most critical. I took care in focusing, but not extreme care, i.e it usually took me a couple of seconds to rack focus back and forth to determine what appeared to be the optimum position. About 3 or 4 images out of the 30 were enough out of focus to classify as «rejects». Maybe 3 or 4 more were on the edge of being soft, but they could be usable at small sizes but most of the others were pretty good as far as focus went. Looking carefully at 100% on screen blowups maybe they were not all critically sharp, but the whole frame displayed on a 17″ monitor generally looked good. So my «accurate» focus rate was around 75%. Given the very shallow DOF of an 85/1.4 at f1.4 it can be as much of a problem to place the focus zone in the right place as it is to get sharp focus at any one point. At times getting both eyes in focus at the same time can be tricky when the model is looking away from the camera.
As far as exposure goes, I earlier noted that on a 5D the lens tends to overexpose slightly. However I chose to shoot at the meter reading in aperture priority mode to see what would happen. I shot in RAW mode so that I had more latitude for exposure correction and I did check image playback and histograms to make sure that exposures were not grossly in error. In general the exposure results were as I’d have expected. Slight overexposure in most cases. The images shown below were taken from the RAW files processed using Canon’s DPP software, plus in some cases some further minor corrections in Paint Shop Pro v9. I did not resort to PhotoShop itself! Here are the sample images and notes:
This was shot indoors in a nationally well known coffee store (which shall remain nameless). The light wasn’t too bright so you might think that made manual focus tricky, but with the f1.4 aperture of the lens the viewfinder image was still pretty bright and most of the shots taken under these conditions were sharp. The background blur is very pleasing. You basically can’t tell where the shot was taken and the out of focus regions are smooth. You can see the shape of the out of focus specular highlight at the top right isn’t circular because of the vignetting in the corner with the lens wide open, but it isn’t any more distracting than it would be if it had been circular. All in all the Pro Optic 85/1.4 worked very well under these conditions. The RAW file was converted with -0.8EV of overall exposure compensation and a «-5» compensation setting for for the highlights (there was strong light coming in from the right).
Moving outdoors and again shooting at f1.4 most of the shots were sharp. The background in this case was a rather uninteresting grassy field. You certainly wouldn’t have wanted the background to be in focus and as you can see, with the 85mm lens set to f1.4 it wasn’t. Overall exposure compensation during RAW processing was again -0.8 stops. Highlight compensation was «-1».
Of course the Canon EF 85/1.8 isn’t bad either. The image below was shot at f1.8 and you can see the background is also nicely blurred. Focus was a lot faster though! All the shots I took with the Canon AF lens were in focus, as you would expect. In this case I actually applied +0.3 stops of overall exposure compensation to the RAW image in DPP and «-2» to the highlights.
Thanks to Ari, the model in these images, for patiently waiting while I attempted to focus the lens!
Объектив с антропоморфной фокусировкой с большой апертурой 50 мм f / 1.4 USM
Фотокамеры и видеокамеры
Объективы и аксессуары
линзы
Особенности:Фокусное расстояние 50 мм, объектив камеры с большой апертурой F1,4 USM, подходит для Nikon D7000, D7100, D200, D300, D700, D750, D810, D800, D3200, D3300, D5200, D40, D90, D5500.
Характеристики:Черный цветСовместимая модель камеры:Для Nikon D7000, D7100, D200, D300, D700, D750, D810, D800 (можно использовать режим ручной фокусировки и режим автоматической фокусировки)Для Nikon D3200, D3300, D5200, D40, D90, D5500
(можно использовать только режим ручной фокусировки)
Список пакетов:1 * 50 мм f / 1. 4 SLR объектив для Nikon1 * кожаный чехол1 * объектив передняя крышка1 * задняя крышка объектива
Отзывы клиентов
Отзывов пока нет.
- 5 звезды
-
4 звезды
- 3 звезды
- 2 звезды
- 1 звезды
Поделитесь своими мыслями с другими клиентами и получите баллы Cafago, первые 5 отзывов получают х2 Cafago баллов!
Написать отзыв
Будьте первым, кто оставит свой отзыв об этом товаре
Лучшие товары Больше
51
GOGOBEST GF600 Электрический велосипед 40В 1000Вт Максимальная скорость 40км/ч
€1499.99
47
GOGOBEST GF700 Электрический велосипед 48V 500W 17.5Ah Аккумулятор Максимальная скорость 50 км/ч
€2999.99
€1599.99
56
BEZIOR XF200 Складной электрический велосипед 48V 1000W Максимальная скорость двигателя 40 км/ч
€2899.99
€1296.89
35
KAISDA K1V Складной электрический велосипед 36V 250W 10.4AH Аккумулятор Максимальная скорость 25 км/ч
€1499.99
€989.99
45
FAFREES 20F054 Складной электрический велосипед 36V 250W Motor Максимальная скорость 25 км/ч
€1799.99
€999.99
Оптические свойства объектива
Контровой свет, даже при попадания источника света в кадр не дает сильную засветку.
Благодаря технологии многослойного покрытия линз UMC (Ultra Multi Coating), при съёмке против солнца объектив показал себя с лучшей стороны, на фото с солнцем попадающим в кадр минимальное количество бликов. А засветок кадра, можно сказать, что нету. Для фишая — это просто потрясающе.
Кстати о попадающем в кадр солнце и камере NEX-7. Дело в том, что у камеры есть фирменный алгоритм DRO, который расширяет динамический диапазон снимка, поэтому даже при ярком солнце в кадре остаются детали в тенях. А самое главное — эта настройка работает и при сохранении данных в формат RAW.
Резкость
По резкости объектив более чем порадовал. На диафрагмах от f/2.8 до f/11 объектив дает четкие картинки.
Ниже вы можете посмотреть 100% кропы с центра и края кадра.
А вот последние две дырки, а точнее f/16 и f/22 уже дают мыльную картинку. С одной стороны при таком фокусном расстоянии вам будет вполне достаточно диафрагмы f/11 для получения резкости по всему кадру. Расстраивает только то, что теряются красивые звездочки вокруг светящихся деталей (солнце или фонари).
Виньетирование
Как видно, в диапазоне f/2.8 — f/5.6 виньетирование бросается в глаза. Однако, с другой стороны, это не критично. Если вы снимаете архитектуру, то работаете на закрытых диафрагмах, а при творческом использовании объектива, виньетирование не критично, а зачастую и добавляет атмосферности снимкам.
Хроматические аберрации
У объектива очень низкий уровень хроматических аббераций. Они настолько незначительны, что можно сказать, что они почти полностью отсутствуют.
Pro Optic 85mm f1.4: Aperture
The Pro Optic 84/1.4 has a manually controlled aperture. There’s a click stop at f1.4 and f2.0 and then click stops at 1/2 stop settings through f16 plus f22, so the available settings are 1.4, 2, 2.4, 2.8, 3.3, 4, 4.8, 5.6, 6.7, 8, 9.5, 11, 13, 16, 22.
Vignetting can be visualized by looking at the shape of the out of focus image of a point across the frame. The more circular the image, the lower the vignetting. The images below show the relative shapes for the Pro Optic 85mm f1.4 at f1.4 and the Canon EF 85/1.8 at 1.8 at about 90% of the distance the corner of the frame of an EOS 5D (full frame)
As you can see, the Pro Optic 85/1.4 does quite well. The black circle is the shape with no vignetting and the blue sector is what is actually seen. This shows that wide open the Pro Optic 85/1.4 vignettes less then the Canon 85/1.8. The vignetting of the Pro Optic 85/1.4 is about 1.6 stops in the extreme corner of a full frame, which is very good. At f2 the vignetting in the extreme corners is just under 1 stop. The Canon EF 85/1.8 at f1.8 shows just over 2 stops of vignetting in the extreme corners at f1.8, dropping to about 1.5 stops at f2.
The next image shows the shape of the aperture of each lens when stopped down to f5.6. Neither is the ideal circle. Both show and 8 bladed iris, with the Canon showing a somewhat more symmetrical shape. Wide open both, of course, show a perfectly circular aperture.
Here’s the Pro Optic 85/1.4 aperture shape and relative size going from f1.4 to f5.6:
Pro Optic 85/1.4 Background blur and Bokeh
The larger aperture of the Pro Optic 85/1.4 over that of the Canon EF 85/1.8 gives it a shallower depth of field and more background blurring. «Bokeh» is more the quality or smoothness of the blur than the quantity of blur. Below are two images taken using an EOS 5D, with each lens focused at the same distance and shot wide open. The focus distance was about 4ft and the background was at around 8ft. The images are 50% crops from the same background region.
It’s clear that the Pro Optic lens generates a somewhat smoother (of at least more) out of focus region than the Canon lens does, as you would expect. If you’re looking for the maximum amount of smooth background blur, then the Pro Optic lens has the edge in this case. The difference isn’t huge and a casual viewer might not notice it, but it’s certainly there if you know what to look for.
Pro Optic 85mm f14: Image quality
Let me say at the outset that I didn’t expect the Pro Optic lens to be as good as the Canon 85/1.8 USM, so I was a little biased. I do try to be objective though and after testing I can say that I’m actually impressed by the image quality of the Pro Optic lens. Under most circumstances it’s very close to the Canon (as long as you get the focus right!). Distortion is low, chromatic aberration is well controlled and sharpness is good, even out to the corners of the full frame. It’s better slightly stopped down than wide open, but that is true for all lenses.
Comparing the Pro Optic 85/1.4 with the Canon 85/1.8 wide open, the Pro Optic image is slightly softer and lower in contrast, but remember the Pro Optic lens is 2/3 stop faster wide open. Stopping down to f2 sharpness up both lenses a little as is shown below
Center of frame on EOS 7D
As you can see, there’s not a huge amount of difference, The Canon lens is a little sharper, but these are 100% crops. In typical portraits the difference would be pretty small. Corners, even on full frame images are pretty similar. Slightly less sharp than the center with the Canon lens at f1.8 slightly sharper than the Pro Optics at f1.4.
Here’s more of a «real world» image comparison
The image from the Canon 85/1.8 USM is just slightly shaper than that from the Pro Optic 85/1.4, but they are close and the difference would be hard to spot in smaller sized image.
Pro Optics 85mm f1.4: Spherochromatism
Out of focus object, behind plane of focus. The high contrast black/white edge (shown here at 500% magnification) has a green colored fringe to to spherochromatism
Spherochromatism is a variation in spherical aberration with color. It’s most often seen with very fast lenses used wide open and it manifests itself as a purple coloration or fringe on hard edges on out of focus objects closer than the focus point and a green coloration or fringe on out of focus objects farther away then the focus point. The Pro Optic 85/1.4 does show spherochromatism wide open, but it’s rarely a problem in actual use. I only noticed it in test shots where I really looked for it.
Pro Optic 85mm f1.4: Construction
The Pro Optic 85mm f1.4 appears to be very solidly built. It feels much more like a manual focus lens built in the 1960s than a modern AF lens (and that’s not a bad thing). It feels heavy and seems to be made out of metal rather than the plastics more commonly found these days. The focus is very smooth and well damped with no play. The rotation from close focus to infinity is around 120 degrees. The aperture settings are clearly marked and the aperture detents are positive. There is a distance scale calibrated in ft and meters. Like most current lenses, there is no DOF scale or IR focus marking. A plastic bayonet fitting hood and a soft carrying pouch are included with the lens.
This particular lens came in a Canon EOS EF mount, but it’s also available in mounts for Nikon and Sony Alpha/Minolta Maxxum. It has full frame coverage, but can of course also be used equally well on APS-C crop sensor cameras. On a Canon APS-C body it has the equivalent field of view of a 136mm f1.4 lens on full frame and on Nikon/Sony it has the equivalent FOV of a 127.5mm f1.4 lens. All versions come with a lens hood, front and rear caps, a soft case and a one year warranty.
Pro Optic 85mm f1.4 with hood
I couldn’t find an optical diagram this specific lens, but the specification note that it does use an aspheric element. I suspect that this lens (or at least a very similar lens) is also sold under a number of other names. There are lenses with what appear to be identical specifications and appearance which appear under the names of Rokinon, Bower, Opteka, Samyang and possibly Falcon and Polar. The names on the lenses are usually applied using a stick-on or screw on label or nameplate. There’s also a Vivitar lens with the same specifications but which looks a little different. Below is an optical diagram for the Samyang 85mm f1.4 which I suspect has the same optical formula as this Pro Optic lens (the green element is the aspherical). Whether these very similar looking lenses all have the same level of quality control, whether they all have the same lens coatings and whether they all perform equally I don’t know. I suspect that they are probably all made by the Samyang Optics Company in Cahngwon, Korea. However, this is a test of a Pro Optics lens and the results and conclusions don’t necessarily apply to similar lenses marketed under other brand names, even if they appear to be the same.
Pro Optic 85mm f1.4 Specifications
Focal Length | 85mm |
Aperture range | f1.4 — f22 |
Optical Construction | 9 Elements in 7 Groups |
Minimum Focus Distance | 3.3 ft. / 1 meter |
Filter Size | 72mm |
Dimensions (length x width) | 72.2mm x 78mm |
Weight | 17.9 oz (507g) |
Конструктив
Сам по себе объектив компактный и лёгкий. Конструкция и сборка объектива не вызывает нареканий, всё сделано очень качественно и не к чему придраться. Когда берешь его в руки ощущение что берешь что-то монолитное. Кольцо диафрагмы переключается мягко, но чётко, что дает понять, на сколько вы изменили диафрагму даже не опуская взгляд на объектив. Диафрагма меняется с шагом в 1/2 ступень. А вот между f:16 и максимально закрытой f:22 нет 1/2 ступени.
Кольцо фокусировки ходит плавно и мягко, без каких-либо помех. Это отличительная особенность оптики samyang, которая так нравится всем, кто любит снимать видео на зеркалки, а теперь и беззеркалки.
Другие приложения
Кривые штаб-квартиры ESO через объектив «рыбий глаз».
- Многие планетарии теперь используют линзы для проекции «рыбий глаз», чтобы проецировать ночное небо или другой цифровой контент на внутреннюю часть купола.
- Линзы типа «рыбий глаз» используются в порнографии от первого лица, чтобы объекты, находящиеся прямо перед камерой, выглядели больше.
- В авиасимуляторах и симуляторах визуального боя используются проекционные линзы типа «рыбий глаз», чтобы создать иммерсивную среду для обучения пилотов, авиадиспетчеров или военнослужащих.
- Точно так же формат движущегося изображения (ранее «OMNIMAX») включает в себя фотосъемку через круглую линзу типа «рыбий глаз» и проецирование через нее на полусферический экран.
- Ученые и менеджеры ресурсов (например, биологи, лесники и метеорологи) используют линзы «рыбий глаз» для полусферической фотографии для расчета индексов растительного покрова и приземной солнечной радиации. Приложения включают оценку состояния лесов, характеристику мест зимовок бабочек-монархов и управление виноградниками .
- Астрономы используют линзы «рыбий глаз» для сбора данных об облачности и световом загрязнении .
- Фотографы и видеооператоры используют объективы типа «рыбий глаз», чтобы подвести камеру как можно ближе к съемке действий, одновременно запечатлевая контекст, например, при катании на скейтборде, чтобы сфокусироваться на доске и при этом сохранить изображение фигуриста.
- «Глаз» компьютера HAL 9000 из 2001: Космическая одиссея был построен с использованием объектива Fisheye-Nikkor 8 mm f / 8. Точка зрения HAL была снята с помощью объектива Fairchild-Curtis, который изначально был разработан для фильмов в формате купола Cinerama 360.
- Первое музыкальное видео, которое было снято полностью с объективом «рыбий глаз», было на песню Beastie Boys » Hold It Now, Hit It » в 1987 году.
- В компьютерной графике круглые изображения «рыбий глаз» можно использовать для создания карт окружающей среды из физического мира. Одно полное 180-градусное широкоугольное изображение «рыбий глаз» поместится на половине кубического картографического пространства с использованием правильного алгоритма. Карты окружения могут использоваться для визуализации 3D-объектов и виртуальных панорамных сцен.
- Многие онлайн-камеры персональных метеостанций по всему миру загружают изображения «рыбий глаз» с изображением текущих местных условий неба, а также покадровую съемку за предыдущий день с климатическими условиями, такими как температура, влажность, ветер и количество осадков.
Функция отображения
Объект помещается на изображение объективом в соответствии с функцией отображения объектива. Функция отображения дает положение объекта относительно центра изображения в зависимости от фокусного расстояния и угла от оптической оси. измеряется в радианах .
r{\displaystyle r}f{\displaystyle f}θ{\displaystyle \theta }θ{\displaystyle \theta }
Тема | Первоначальный туннель для фотографирования, камера смотрит изнутри центра на левую стену. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Обычный | Рыбий глаз | ||||
Прямолинейный | Стереографический | Равноудаленный | Равновесный угол | Орфографический | |
Другие имена | гномонический, перспективный, условный | панорамный, соответствующий, планисфера | линейный, линейно-масштабный | равновеликий | ортогональный |
Изображение | |||||
Функция отображения | r=ftanθ{\displaystyle r=f\tan \theta } | r=2ftanθ2{\displaystyle r=2f\tan {\frac {\theta }{2}}} | r=fθ{\displaystyle r=f\,\theta } | r=2fsinθ2{\displaystyle r=2f\sin {\frac {\theta }{2}}} | r=fsinθ{\displaystyle r=f\sin \theta } |
Примечания | Работает как камера-обскура. Прямые линии остаются прямыми (без искажений). должно быть меньше 90 °. Угол раскрытия измеряется симметрично оптической оси и должен быть меньше 180 °. Большие углы раскрытия диафрагмы сложно спроектировать, и это приводит к высоким ценам. θ{\displaystyle \theta } |
Сохраняет углы. Такое отображение было бы идеальным для фотографов, потому что оно не так сильно сжимает краевые объекты. Samyang — единственный производитель, производящий линзы типа «рыбий глаз», но они доступны под разными торговыми марками. Это сопоставление легко реализуется с помощью программного обеспечения. | Выдерживает угловые расстояния. Практичен для измерения углов (например, карты звездного неба). PanoTools использует этот тип сопоставления. | Поддерживает поверхностные отношения. Каждый пиксель образует равный телесный угол или равную площадь на единичной сфере . Выглядит как зеркальное отображение на шаре, лучший спецэффект (простые расстояния), подходит для сравнения площадей (определение степени облачности). Этот тип популярен, но он сжимает маргинальные объекты. Цены на эти линзы высокие, но не экстремальные. | Поддерживает планарную освещенность. Похоже на шар с окружением, лежащим на <макс. Угол раскрытия 180 °. Сильно искажено по краю изображения, но изображение в центре менее сжато. |
Примеры | (Многочисленные) |
|
|
|
|
Другие функции отображения (например, линзы Panomorph ) также возможны для увеличения внеосевого разрешения линз типа «рыбий глаз».
С помощью соответствующего программного обеспечения криволинейные изображения, полученные с помощью объектива «рыбий глаз», можно преобразовать в обычную прямолинейную проекцию. Хотя это влечет за собой некоторую потерю деталей по краям кадра, этот метод позволяет получить изображение с полем обзора больше, чем у обычного прямолинейного объектива. Это особенно полезно для создания панорамных изображений .
Все типы линз типа «рыбий глаз» изгибаются по прямым линиям. Углы апертуры 180 ° и более возможны только при большом бочкообразном искажении .