Nikkor 80-400mm field test: Image quality
Once back at camp in the evenings, before a well-earned beer or glass of wine around the camp fire, I had a chance to review my images on a larger screen and have a tinker with them in Lightroom. Wide-open at 200mm the lens does exhibit a bit of fall-off in edge sharpness, but stopped down a stop or two images become edge-to-edge sharp. At 400mm the edge sharpness does suffer a little more, but not so much that it becomes detrimental to the image, and the centre is pin-sharp.
Combined with the D810, the 80-400mm lens snapped into focus quickly, and kept pace with fast-moving subjects
Vignetting is a slight issue when shooting with the lens wide-open through the focal range, though, so I found it worthwhile to select the relevant lens profile in Lightroom to correct for it. This also revealed very minor pin-cushion distortion at higher focal lengths, but again, this is easily remedied.
Downsides
There’s not much to fault on the 80-400mm lens, but there are a couple of things I’d like to see refined.
First, and it has to be said that I didn’t have any need for it while I was shooting, the tripod collar appears too small for the size of the lens it needs to support.
I’d also like to see Nikon take a leaf out of Canon’s book when it comes to the lens hood. While shooting alongside photographers who had Canon’s latest 100-400mm, I noticed they could happily adjust the position of their polarising filter through a little sliding opening on their lens hood. I, on the other hand, either had to leave the hood off if I wanted to use a polariser and work quickly (it would have been a bit impractical to keep attaching and detaching the hood), or not bother with the filter at all. To be fair, though, that’s not unique to the 80-400mm.
Тема: 70-300vr/80-400vr
Ресурс: Club Nikon
Форум: Оптика для фотокамер Nikon
Автор реплики: Senna
Дело не в фокусных. Объективы в разных ценовых категориях. 70-300 это любительский объектив, а 80-400 профессиональный. Разное качество оптики, разная оптическая схема… Естественно картинка будет разная.
Автор реплики: hard2000
Конечно, будет ! Адекватно разнице в весе, размерах и цене, особенно на длинных ФР, для чего телевики и берут. А вот стаб в 300-ке получше, да и она уже без «отвёртки» будет (впрочем, не думаю, что кто-то будет ставить 80-400 на Д40 — он будет смахивать на заднюю крышку объектива ). Хотя, если хоцца супердлинного и со стабом, то 80-400.
Кстати, обнаружил, что с кенковским конвертором 2х (знаю, что не очень, но — и цена, и 2х!) 70-300 фокусируется автоматом только на ФР=70 или около того, т.е ставить его с этим конвертором бессмысленно. А вот 80-400, как ни странно — во всём диапазоне ловит фокусировку, если только света хватает (конвертор ведь съедает два стопа). Получается 160-800! (правда, в EXIF это не пишется почему-то) Не «для сумерек», конечно, но…
Автор реплики: fishmonger
Есть еще Токина 80-400, Тамрон 200-500, Сигма 50-500. Из них пробовал Тамрон, рисунок вполне симпатичный.
Стабилизатор на 400 мм штука условная.
Надо еще учесть, что Никкор 80-400 нормально фокусируется на D200 и выше. Младшие тушки его отвертку еле ворочают, очень медленно получается.
Автор реплики: lenka_k
Два совершенно разных объектива.
80-400 звенящая резкость, красивое боке и пусть тяжелый вес, но в руке лежит, как влитой. Фокусируется хорошо , но медленнее , чем 70-300 (у меня D70) . Воробья в полёте снять шанса практически нет. Но чайку , она вольяжней — пожалуйста.
70-300 это бюджетный объектив , на 300 резкость его страдает , боке не акварельное , как в 80-400. Но фокусируется он намного быстрее! Его плюс размер и вес , если в пеший поход
Я сперва 70-300 продать хотела, но жалко именно из-за походов.
La Nuit: я тоже любитель и у меня тоже ручки женские , но поверь , что тяжёлые объективы и камеры более устойчивые в руке , меньше шевеленки. На 1/60 я снимаю , но руки у меня устойчивые , хотя иногда брак проскакивает.
Автор реплики: Andrey
Позвольте с Вами не согласиться по поводу «красивости» боке этого (80-400) объетива. На мой взгляд, ни чем не лучше, чем у бюджетных 70-300 ….
Автор реплики: G-L-E-B
Могу сказать только про 80-400 Vr Год назад выбирал себе что то бюджетное с динным фокусом, активно смотрел на две линзы 80-400VR и сигма 50-500 в итоге купил сигму и ей доволен.
80-400 отличнейшая линза , но я ее не купил потому что она отверточная с D200 автофокус хотя и есть но очень медленный, а следящий фокус считайте что не работает.
Долго жалел что у меня небудет стабилизатора на дальнем конце, но решил что цепкий автофокус для меня важнее.
Потом как показала практика с линзами такого размера и веса как 50-500 даже ходить с моноподом удобнее чем без, а 2-3 ступени монопод так же дает.
Автор реплики: Oleg Moskalyuk
Много лет пользовался таким же 70-300 D без VR, и ругать его не собираюсь. И даже продавать не собираюсь, пусть будет, может пригодиться. Отличный объектив, да еще и за те деньги, что он стоит. Но он перестал меня устраивать и в этом году перед зимним сезоном купил 80-400. Ни капли не жалею, что приобрел его. Для того, что снимаю, он заметно лучше! На работе нет ничего подходящего из снимков, но из дома вечером могу выложить какие-то снимки для сравнения, если интересно. Правда не занимался полноценным сравнением, но снимки снятые в похожих ситуациях и условиях есть. Все же 70-300 проигрывает
Хотя для кого-то эти мелочи могу показаться и несущественными, а кому-то это важно, тут уж каждому решать. Рисунок у 80-400 все же другой
Хотя и у него есть свои недостатки (а у чего их нет?, но все же объектив отличный.
Image quality
Once back at camp in the evenings, before a well-earned beer or glass of wine around the camp fire, I had a chance to review my images on a larger screen and have a tinker with them in Lightroom. Wide-open at 200mm the lens does exhibit a bit of fall-off in edge sharpness, but stopped down a stop or two images become edge-to-edge sharp. At 400mm the edge sharpness does suffer a little more, but not so much that it becomes detrimental to the image, and the centre is pin-sharp. Vignetting is a slight issue when shooting with the lens wide-open through the focal range, though, so I found it worthwhile to select the relevant lens profile in Lightroom to correct for it. This also revealed very minor pin-cushion distortion at higher focal lengths, but again, this is easily remedied.
Alternatives
– There’s no stabilized 80-400 zoom from Sigma, Tamron, or Tokina currently on offer although Sigma once had the AF 80-400mm 4.5-5.6 EX DG APO RF OS.
– Sigma offers the AF 120-400mm 4.5-5.6 DG APO HSM OS which is only 700 EUR, but you loose 40mm on the short end. See my Sigma 120-400/4.5-5.6 review.
– Sigma also offers the 150-500mm f/5-6.3 DG OS HSM which starts longer, but ends longer too. See my Sigma 150-500mm f/5-6.3 review.
– There’s also the Sigma AF 50-500mm 4.5-6.3 DG APO OS HSM which has double the zoom-range of the 80-400mm and goes for around 1200 EUR. I’ve not tested it yet.
– From Nikon there’s the predecessor, the AF 80-400mm f4.5-5.6D ED VR. Read about my impressions of this lens in my Nikon 80-400/4.5-5.6D review.
– You could alternatively use a 2x tele-converter plus a matching 70-200/2.8 lens to get a 140-400/5.6 zoom. As the tele-converter magnifies every weakness and deficiency of any 70-200mm lens that is quite a risky business. But if you already own or plan to get a 70-200/2.8 lens the addition of a 2x TC is certainly the cheapest alternative to reach 400mm. See my Nikon AF-S 70-200/2.8G VR II review or my Sigma 70-200/2.8 OS review for possible candidates. Those reviews include images taken with a 1.7x TC.
Nikon AF-S Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR – key specifications
- Price £1,899
- Mount Nikon F
- Lens construction 20 elements in 12 groups
- Diaphragm blades 9
- Maximum aperture f/4.5-5.6
- Minimum aperture f/32-40
- Minimum focus 175cm
- Filter size 77mm
- Dimensions 95.5x203mm
- Weight 1,570g
The Masai Mara Wildlife Reserve in the west of Kenya has rich vegetation and wide-open savannahs, which makes it one of the most prolific areas for wildlife in the world. It’s a photographer’s dream, and when I discovered I’d be experiencing this fabulous place first-hand alongside wildlife photographer Paul Goldstein on a dedicated photo safari, I knew I had to make the most of the opportunity.
Introduction
The Nikon AF-S Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR is a full-frame 5x telephoto zoom lens for Nikon F-mount cameras. Featuring an optical formula comprising 20 elements in 12 groups – including 1 Super ED and 4 ED elements –, Nano lens coating and a 9-bladed iris diaphragm; the AF-S Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR lens boasts Nikon’s second-generation Vibration Reduction (VR) technology with Active and Normal modes, a built-in Silent Wave focus motor, an internal focusing mechanism and a focus limit switch. The lens ships with a removable tripod collar and a large lens hood as standard. The Nikon AF-S 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR lens is currently available for £1,899.00 / $2,696.95 in the UK and US, respectively.
Final thoughts
While there’s no question that the pricier optics in Nikon’s range would have delivered the goods, the perfect blend of performance and size makes the 80-400mm lens hard not to like. With space at a premium, it didn’t take up masses of room in my bag or in the back of the Land Cruiser, while its relatively compact form factor meant I could lug it around and position it quickly.
I’ve got no issues with the AF, either, as it’s fast and accurate, performing well in low light and backlit conditions, while the tracking is quick enough to ensure that I didn’t miss any of the action. Combine that with the excellent VR system, smooth handling and solid finish, and there’s a lot to like.
As far as image quality goes, I was pleasantly surprised. The images weren’t perfect, but considering the lens covers a 5x zoom range it’s very impressive, especially when you weigh up its cost compared to the other alternatives.
So, after agonising about which long lens to take with me before I set off, I didn’t regret my choice. In fact, I should probably have worried more about the second lens I took, as I found the 24-70mm not quite wide enough for those large skies and wished I’d packed a 16-35mm instead.
When you consider that the lens provides a 5x focal range, image quality is very good and delivers sharp results
Kit choice
Deciding on which camera to take was pretty easy, plumping quickly for the Nikon D810. However, deciding on my main lens proved much more difficult. My Nikkor 70-200mm f/2.8 wasn’t going to have the reach, so my mind naturally drifted towards some of Nikon’s exotic primes, like the 400mm f/2.8 and 500mm f/4. With prices running into five figures for these optics, there was no way I was going to be able to afford one, but for a fraction of the cost I could hire one for the week from a hire company like www.lensesforhire.co.uk.
There’s no doubt that these are stunning optics that would be in their element out in the field, but having lugged a 400mm f/2.8 around with me at a premiership rugby match last year I know they’re back-achingly heavy. I also had to consider transportation – I didn’t want to take the chance of checking my kit into the hold on the flight, so my gear had to meet Kenya Airways’ hand-baggage allowance of measuring 55x25x35cm and weighing no more than 12kg. While there are some bags out there that would have done the job, getting all the other kit in as well as the 400mm would have been a struggle – even though the weight limit would easily have been met.
After a lot of agonising I decided to drop the idea of taking a large telephoto prime and look at other alternatives, which led me to having to choose between the 200-400mm f/4 and the 80-400mm f/4.5-5.6.
The 200-400mm is a cracking lens, but after a lot of deliberation I settled on the 80-400mm. The AF-S Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR, to give it its full title, is the successor to the 13-year-old 80-400mm f/4.5-5.6D VR – Nikon’s first lens with Vibration Reduction. The wider focal range meant I could leave my trusty 70-200mm at home and happily pack just two bodies, the 80-400mm and 24-70mm f/2.8, into my Lowepro Vertex 200AW backpack without worrying about baggage restrictions. There was no denying the weight and versatility advantages offered by the lens, but had I put this at the expense of image quality, especially when combined with an unforgiving 36.3-million-pixel sensor?
My first encounter with a big cat on the Masai Mara and my first chance to put the 80-400mm through its paces. It didn’t disappoint
AF VR — NIKKOR 80 — 400mm 1:4.5 — 5.6D для себя без денег и особого удовольствия, ремонт и тесты
Тяжёлый, падает и если удачно, разбивается камера, объектив выживает
реанимировать можно, дальше написано, как
работа на заказ не делается, я бы не брался, время не считаное, результат не прогнозируется
этот я купил за небольшие деньги, ну как для этого объектива
отломился байонет, зум и фокусировка вращается, надежда осталась
я люблю телевики и деньги отдал за 400 мм с тремя низкодисперсными линзами
ну и стаб неплохо для такой длины, автофокус отвёртка тоже
отломились все «ухи» на которых сидит байонет
шлейф оборван, колхозно клеили до меня
запоминаем пайку и отпаиваем
разбираю для того, чтобы свободно сверлить и фрезеровать
разбираю, как идёт, собирать буду, как собирали на заводе
сборка, как правило возможна только одним способом и способ этот нужно угадать
как известно «Если один человек построил, другой завсегда разобрать может»
ну и хватит
к операции готов
сначала на клей, потом отверстия, резьба и винт
так пару отверстий и просто штифты на клей
изнутри поставил планку и на винты
скажу сразу планка будет мешать выдвигаться задней линзе на фокусных 80-100
я конечно обработаю насколько можно, но мне 100 мм не особо и нужно
здесь тоже сначала штифты, они сохранят геометрию
ну метод понятен, потом эпоксидный клей
как то так, задняя линза выходит не достаточно минимальное фокусное 100 мм, но я без фанатизма. для себя делаю
на пластиковом корпусе сломалось ухо, сделал накладку, это просто
шлейф, на широкие дорожки я положу перемычки они и скрепят шлейф
как спаивать тонкие дорожки напрямую я метода не знаю, если кто знает, поделитесь
на тонких дорожках есть диагностические площадки, к ним и припаяюсь
три толстые дорожки
и три тонкие
при сборке нужно сначала надеть два кольца на баррель
между ними пружинки
ну это для тех, кто будет разбирать, я продолбался полдня
иначе собрать нельзя никак, причем, когда разбирал, последовательность была другая
и только потом тубус с передней линзой
скобки для кольца ручной фокусировки на терморасклёпке, косяк для такого стекла
это странная деталь крепится возле байонета
связана с стабилизацией, видимо сигналит насколько дрожит задняя часть объектива или показывает положение объектива
она называется часть блока гироскопа
к ней припаиваются шесть проводов, которые торчат с платы объектива
как паять помог вражеский ебей
ну ясен пень, в одно отверстие не попал, заглушил старое и рядом просверлил новое
почти всё село
так уже можно проверять
и вы не поверите, всё работает
ну не попал, тк один же из четырёх
и на плэнэр, что снимать на 400 мм, самолёты наверное
погода дрянь, солнца нет, светотеней не будет, всё серо
но оценить объектив можно
диафрагма 6.3 иногда 8
iso до 400
стаб работает, по крайней мере так пишет exif
съёмка не совсем с рук, объектив лежал на стекле машины
матрица грязная, не заметил и не почистил
этот красавец попал случайно на самолётном фарватере
безбашенный, турбин не боится
мне показался чрезмерный шум, это кадр без коррекции в фотошопе по шуму
это с подавлением шума
это полный кадр 6000 х 4000 пкс
и что даёт фокусное 400 мм?
оно даёт далёкий предмет почти на полный кадр, чтобы увеличить не нужно сильно вырезать
это 4000 х3000 пкс
и далее
это никкор 80 — 200 2.8 на диафрагме 6.3 фокусное 200 мм, кадры в тифе необработанные вообще
это никкор 80-400 на фокусном 200 мм
100% кроп никкор 80-200 фокусное 200 мм
100% кроп никкор 80-400 на фокусном 200 мм
видите насколько 80-200 2.8 лучше
те же три низкодисперсных линзы, но нет таких задраных параметров по фокусному,
или он мне просто родной и больше нравится
хотя, по тестам MTF никкор 80-200 2.8 лучше на фокусном 200 мм, по центру уж точно
хотя у него и нет золотого ободка
а теперь делаем следующее
снимаем на фокусном 300 мм и вырезаем размер, как у никкора 80-200 100% кроп
на 300 мм изображение сжатое и качество получше
это фокусное 400 мм вырезана картинка размером, как на 80-200 2.8 100% кроп
изображение сжато на 50%
так большое фокусное компенсирует качество стекла
я добавил у себя в жж снимки стрита этим стеклом http://nesovet.livejournal.com/442542.html
ну это, кому уже совсем интересно
Успехов в фотографии
[url=https://lens-club.ru/articles/item/c_205.html]AF VR — NIKKOR 80 — 400mm 1:4.5 — 5.6D для себя без денег и особого удовольствия, ремонт и тесты
Комментарии:2.
1.
Извините, но комментарии могут добавлять только авторизованные пользователи
Reasons to Buy Nikon AF Nikkor 80-400mm f4.5-5.6D ED VR Lens
Here we’ve included a summary of the advantages and disadvantages of the Nikon AF Nikkor 80-400mm f4.5-5.6D ED VR lens in a list form to help you determine whether it offers the features you need.
PROs
Optical Image Stabilization |
Autofocus |
Distance Scale |
DoF(Depth of Field) Scale |
Hood supplied |
Tripod Collar |
Focus Distance Limiter |
Covers Full-Frame Sensor |
9 Diaphragm Blades for Smooth Bokeh |
400mm reach great for Wildlife Photography |
Report a correction
Buy Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR from or B&H PHOTO
CONs
Lens Extents while zooming |
Slow Aperture at Wide end |
Slow Aperture at Tele end |
Variable Aperture |
Heavy |
Lens Mount
Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR is compatible with cameras that have a Nikon F (FX) lens mount. Some of the latest released cameras that are compatible with the Nikon F (FX) lenses are Nikon D6, Nikon D780 and Nikon D3500.
Size, Weight and Filter Thread
Size and weight is a very important decision factor when searching for your next lens. Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR has a maximum diameter of 91mm and total length of 171mm when not extended. It weighs 1340g / 47.3 oz.
Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR has a filter thread of 77mm. Below are links to the filters that we recommend you to consider for your Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR:
Optical Image Stabilization
The Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR features an optical image stabilization system which helps to reduce the blur that occurs due to shaking during hand-held shooting.
Zoom Method
Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR features Rotary (extending) zoom method where the length of the lens changes as you zoom in or out. This makes it possible to design the lens with a smaller minimum length ( generally when it is zoomed out) compared to internal zoom lenses. The disadvantages of this design are being harder to seal against dust and moisture, weight balance shifting while zooming and zoom creep in certain lenses.
Below are the 3 Super Telephoto Zoom type Nikon F mount lens alternatives with highest max magnification ratios:
- Tamron 18-400mm F3.5-6.3 VC: 0.34x — (Compare)
- Tamron 16-300mm f3.5-6.3 II VC PZD: 0.34x — (Compare)
- Sigma 18-300 F3.5-6.3 DC OS HSM: 0.33x — (Compare)
Aperture
Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR is a variable aperture lens with a max aperture of f4.5 and a minimum aperture of f32 at 80mm, and a max aperture of f5.6 and minimum aperture of f32 at 400mm .
Focal Length | Max Aperture | Min Aperture |
---|---|---|
80mm | F4.5 | F32 |
400mm | F5.6 | F32 |
Optical Formula
Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR’s optical formula consists of 17 elements in 11 groups . Special elements used in this design is 3 ED glass elements.
Lens Hood
Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR comes with a removable lens hood which is handy to reduce lens flare and glare in your photos. The model number of the hood is HB-24.
Popular Comparisons of Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR
Top Alternatives of Nikon 80-400mm f4.5-5.6D ED VR Lens
Model | Coverage | Weight | Focusing | Street Price | |
---|---|---|---|---|---|
Nikon AF-S Nikkor 200-500mm F5.6E ED VR Compare |
35mm FF | 2,300 g / 5.06 lb | AF | ||
Tokina AT-X 80-400mm f4.5-5.6 Compare |
35mm FF | 1,020 g / 2.24 lb | AF | ||
Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f4.5-5.6G VR Compare |
35mm FF | 745 g / 1.64 lb | AF | ||
Nikon AF-S Nikkor 80-400mm f4.5-5.6G ED VR Compare |
35mm FF | 1,570 g / 3.45 lb | AF | ||
Nikon AF-S Nikkor 70-200mm F2.8E FL ED VR Compare |
35mm FF | 1,430 g / 3.15 lb | AF | ||
Nikon AF-P Nikkor 70-300mm F4.5-5.6E ED VR Compare |
35mm FF | 680 g / 1.50 lb | AF | ||
Sigma 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM Compare |
35mm FF | 1,780 g / 3.92 lb | AF | ||
Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM Compare |
35mm FF | 1,160 g / 2.55 lb | AF |
Тема: 70-200 или 80-400 для Nikon D200
Ресурс: Клуб Foto.ru
Форум: Обсуждение фототехники
Автор реплики: amateur_andy
80-400 медленный, как черепаха. Один из самых медленных никоновских зумов. И бокэ не самое лучшее.
У 70-200/2.8 VR замечательное бокэ, лучше чем у многих портретных фиксов, уступает, разве, что 85/1.4.
Автор реплики: Олег Сорокин
80-400 неплохой сам недавно пользую , но в основном для сьемки природы.
Cтатика, ни как ни спорт хотя если руки то можно попробовать.
Возможно 70-200 круче но для меня стоял вопрос — 200 мало как-то.
В общем это стекло для крупных планов и фотоохоты просто находка.
И картинка кстати отличная, единственное будет раздражать медлительностью немного.
Автор реплики: Bartashov Igor —ex I.M.—
80-400 неплохая линза для outdoor, но для indoor 70-200 — это другой мир — это возможность не пользоваться вспышкой вообще или только для подсветки, либо, по крайней мере, уверенно с отражением от потолка и стен. А необходимость в более чем 200мм в помещении с трудом себе представляю.
Автор реплики: Эдуард78
У меня 80-400 единственная тёмная линза. Но почему то я со всеми другими линзами пользуюсь тоже вспышкой.
2.8 в помещении средней освещённости — это где-то 1/15-1/30 секунд при iso400-800. На таких выдержках много чего не снимешь. Только статику. А зачем телевик вообще в помещении?
Focus, build quality, and image stabilization
Focus accuracy and repeatability is critical to consistently produce sharp shots. Repeatability (the accuracy of focus on the same subject after repeated focus-acquisition) of this lens is very good with no outliers over a series of 80 shots. And there is no performance variation whether the lens focuses from infinity or from the minimum focus distance. The lens focuses pretty fast: around 0.7 sec from infinity to 1.8m, which is a good value. It offers a focus limiter which can be set to “full” or “infinity – 6m” to prevent the AF from hunting in the foreground. The lens shows a little focus breathing: If you focus closer, the viewing angle becomes a bit larger, the magnification smaller.
The focus ring has no slack/play between its movement and the focus-action and a very short throw of only 60 degrees which makes accurate manual focus wide open beyond 250mm a bit tricky. The focus ring is easy to grip and movement is very smooth. The zoom-ring needs quite a bit more force but still is prone to creep. Fortunately the lens sports a zoom lock at 80mm to prevent creeping. But that doesn’t help to keep focal-length stable at other settings.
AF-operation is audible from the outside, and if you record video with the built-in microphone every focus-movement starts and stops with an audible “clack” and the AF-drive can be heard in-between. But the VR-system is virtually silent on the outside and when recording video. Shaking the lens produces some noises and the lens shade is not a tight fit and rattles a bit.
The tripod-collar and mount weighs a meager 92g and can be completely removed from the lens when you’ve detached the lens from the camera. Unfortunately my tests showed that it is not rock-solid: even shooting on a very sturdy tripod with mirror-up showed traces of blur with shutter speeds around 1/20 sec – 1/80 sec. Allegedly there is a trick to reduce the residual shake: press-fit a suitable object between the foot of the mount and the AF-ring of the lens. I have not yet tested this trick and it will block manual focusing.
Nice panel but shame on the tripod collar |
Nikon 80-400/4.5-5.6G VR control panel for AF and VR plus detachable tripod collar |
In general the impression of build quality is that of an upmarket/enthusiast albeit not pro-level lens: A high quality metal/plastic construction combined with a weather sealed metal lens-mount, and nine rounded aperture blades.
To test the effectiveness of the image stabilization I did a series of over 500 test-shots hand-held at 80mm, 200mm, and 400mm focal length. Around half of those were with VR=OFF at speeds that equal 1/focal-length of a second and the other half was with VR=ON and shutter-speeds that were 4 – 8 times slower. After rating the sharpness of those images at 100% magnification on a scale from 0 to 5 I compared the samples with shorter shutter speeds and VR=OFF to those samples with longer shutter-speeds and VR=ON. At 200mm and shorter focal lengths the image stabilization on this lens gives you an advantage of at least 3 stops. Compare this to the results of other stabilized 70-200mm lenses and you’ll see that this is a very good result, comparable to the third generation VR of Nikon’s 70-200/4.0G VR zoom. But at 400mm the stabilizing effect initially was more around 2 stops. That’s nothing to rave about and would be a real letdown for a brand-new design so I finally sent the lens to Nikon for servicing. Testing the lens again after service I can report that the VR is now good for at least 3 stops of image-stabilization at the 400mm focal length too.
Now it’s time to check out the results in my Nikon 80-400mm f4.5-5.6G VR quality and Nikon sample images pages, or if you’d like to skip to chase, head straight for my verdict!
NIKON ZOOMS IN ON ULTRA TELEPHOTO VERSATILITY WITH THE AF-S NIKKOR 80-400MM F/4.5-5.6G ED VR LENS
Newest High-Power NIKKOR Lens Offers Photographers the Long Reach and Exceptional Clarity Needed in the Field and on the Sidelines |
MELVILLE, N.Y. (March 4, 2013) – Today, Nikon Inc. introduced the AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR, a versatile FX-format telephoto zoom lens designed to provide top-class performance and a long reach for a variety of shooting scenarios. Sporting a long 5x zoom range, the 80-400mm f/4.5-5.6G is capable of capturing vivid colors with exquisite sharpness, whether shooting stills or HD video. Ideal for sports and nature photography, the addition of the AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR reaffirms Nikon’s commitment to providing a stable of lensing options for all types of photographers.
«Nikon’s next generation of the 80-400mm lens gives advanced photographers yet another top-quality NIKKOR lens to help capture every precise moment with intense detail and exceptional clarity,» said Bo Kajiwara, Vice President of Marketing, Planning and Customer Experience, Nikon Inc. «It’s a one lens solution that combines a versatile 5x zoom range, long focal length and core Nikon technologies to help create beautiful stills and HD video.»
High-Performance, High-Power Zoom Nikon’s newest telephoto zoom lens features a versatile 80-400mm focal length (5x zoom equivalent) that offers photographers a high-power FX-format lensing option to help capture stunning stills and HD video. Whether birding or shooting from the stands, the lens is also compatible with DX-format bodies to extend the maximum reach to 120-600mm (35mm equivalent). Additionally, alongside a 1.4x teleconverter, the lens can be expanded to an f/8 aperture to retain compatibility with the AF system on the most recent Nikon D-SLR cameras.
The AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR is loaded with essential NIKKOR technologies to help ensure top performance for the advanced photographer, including Vibration Reduction (VR) allowing for up to four stops of image stabilization while Auto tripod detection VR allows for effortless stabilization when mounted on a tripod. The lens sports Nikon’s exclusive Nano Crystal Coat to prevent ghost and flare, a Silent Wave Motor (SWM) to ensure fast and quiet AF operation, and two focusing modes including M/A (AF with manual override) and M (manual). A new optical formula features 20 elements in 12 groups and includes one Super ED Glass Element and four ED glass elements for maximum clarity in a wide variety of shooting environments.
Price and Availability
The AF-S NIKKOR 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR will be available in early April 2013 for a suggested retail price (SRP) of $2,699.95.*1 For more information on these and other NIKKOR lenses as well as other Nikon products, please visit www.nikonusa.com.
*1 SRP (Suggested Retail Price) listed only as a suggestion. Actual prices are set by dealers and are subject to change at any time.
Downsides
There’s not much to fault on the 80-400mm lens, but there are a couple of things I’d like to see refined. First, and it has to be said that I didn’t have any need for it while I was shooting, the tripod collar appears too small for the size of the lens it needs to support. I’d also like to see Nikon take a leaf out of Canon’s book when it comes to the lens hood. While shooting alongside photographers who had Canon’s latest 100-400mm, I noticed they could happily adjust the position of their polarising filter through a little sliding opening on their lens hood, whereas I either had to leave the hood off if I wanted to use a polariser and work quickly (it would have been a bit impractical to keep attaching and detaching the hood), or not bother with the filter at all. To be fair, though, that’s not unique to the 80-400mm.
The combination of D810 and 80-400mm worked really well, allowing me to crop if necessary