OM System OM-1 Hands-on Review Summary
Is the new OM-1 the best Micro Four Thirds camera yet?
What I like most about the OM System OM-1
- Great design
- Rugged camera
- New EVF is much improved
- Stacked image sensor results in very impressive performance
- Better image quality
- Useful computational photography modes
- Excellent autofocus
- New menus are a welcome change
OM M.Zuiko 40-150mm F4 PRO lens at 106mm (212mm equiv.), F4, 1/200s, ISO 200.This image has been converted and processed to taste in Adobe Camera Raw. Click for the full-size image. Click here for the RAW file. |
What I like less about OM-1
- Display can get grainy in low light
- While shooting speeds are excellent, buffer depths are a bit underwhelming
The OM System OM-1 makes a great first impression for OM Digital Solutions. For longtime Olympus fans, it’s comforting to know that everything people love about Olympus Micro Four Thirds cameras is still here. In fact, not only is everything still here, it’s better. The OM-1 is more impressive than any previous Olympus camera in just about every way.
OM M.Zuiko 40-150mm F4 PRO lens at 140mm (280mm equiv.), F4, 1/100s, ISO 250.This image has been converted and processed to taste in Adobe Camera Raw. Click for the full-size image. Click here for the RAW file. |
Оптика Olympus OM-D E-M1
В ходе тестирования новой камеры у журналистов была возможность поработать с большим количеством оптики. В числе прочих, были великолепные «фиксы» из серии M.Zuiko Premium: портретник 75mm F1.8, «полтинник» 45mm F1.8, сверхширокоугольник 12mm F2.0. Но больше всего поработал новый зум-объектив M.Zuiko Digital ED 12–40mm F2.8 Pro, разработанный для камеры OM-D E-M1 в качестве штатного. Он является первым представителем нового семейства M.Zuiko Pro, объявленного одновременно с этой камерой. В ходе ознакомительной съемки (и при изучении тестовых снимков) этот зум радовал ничуть не меньше, чем сама камера. Несмотря на небольшой вес, с первых прикосновений он создает ощущение прочности и надежности. К тому же этот объектив обладает морозостойкостью и имеет пыле- и влагозащищенное исполнение, как и сама камера, поэтому «китовым» комплектом можно без опаски снимать даже в сложных климатических условиях. Зуммирование осуществляется беззвучно благодаря технологии MSC
В комплекте с объективом поставляется удобная бленда с защелками, что немаловажно, особенно при съемке на «широком угле». Также в нем (впервые для оптики Olympus) реализовано удобное механическое переключение на ручную фокусировку: достаточно потянуть на себя до щелчка расположенное у переднего края объектива фокусировочное кольцо
При этом над ним открывается шкала дистанций. Кстати, минимальное расстояние фокусировки у данного объектива составляет 0,2 м, а максимальное увеличение —0,3х. На минимальном фокусном расстоянии (24 мм в эквиваленте) объектив предлагает широкий угол охвата, достаточный для съемки архитектуры и широких пейзажных сцен, а на максимальном (80 мм в эквиваленте) превращается в умеренный портретник.
портрет, полученный с применением ART-фильтра Dramatic tone и наложением пурпурного фильтра
|
портрет, полученный объективом 45mm F1.8, с конвертацией RAW-файла в Adobe Lightroom 5.2 |
портрет, полученный с применением ART-фильтра Dramatic tone и наложением пурпурного фильтра |
портрет, снятый объективом 75mm F1.8, с конвертацией RAW-файла в Adobe Lightroom 5.2 |
портрет полученный с применением ART-фильтра Dramatic tone и наложением фильтра Pin-hole
|
портрет, полученный конвертацией RAW-файла в Adobe Lightroom 5.2 |
пейзажный снимок, полученный с применением ART-фильтра Dramatic tone и наложением пурпурного фильтра |
снимок, полученный в творческом режиме Live Bulb при выдержке более 79 с
|
Пожалуй, среди широкоугольных зум-объективов, даже профессионального класса, не найдется модели, которая полностью лишена хроматических аберраций при съемке в широкоугольном положении. Не является исключением и M.Zuiko Digital ED 12–40mm F2.8 Pro. Но благодаря применению нового мощного процессора TruePic VII в камере OM-D E-M1 была реализована эффективная программная коррекция этих оптических искажений, что подтверждает сравнение RAW- и JPG-версий снимков. Конечно, устранение искажений будет работать и с любым другим совместимым объективом.
В цифровую эпоху особенно часто стали попадаться объективы (причем даже от самых именитых брендов), которые «заточены» под репортаж и поэтому обеспечивают высокую контрастность и резкость, но приводят в уныние при взгляде на детали в зоне нерезкости. К счастью, зум M.Zuiko Digital ED 12–40mm F2.8 Pro не из таких. Он отлично подходит и для творческой (в т.ч. портретной) съемки, поскольку даже на открытой диафрагме обладает красивым бокэ, при этом в фокусе картинка имеет высокую четкость и контрастность.
Примеры бокэ штатного зум-объектива, полученные при значениях диафрагмы 2.8, 3.2, 4.0, 5.6, 6.3, 8.0 (при нажатии на фото открывается полноразмерный оригинал, 6 — 10 Мбайт)
В конце пресс-тура удалось подержать в руках и сравнить со штатным зумом по габаритам прототип второго объектива семейства M.Zuiko Pro — телезума 40–150mm F2.8. Он всего в два раза длиннее штатного и несущественно больше в диаметре. Одним словом, — он достаточно компактен для светосильного зума с диапазоном эквивалентных фокусных расстояний 80–300 мм. Уверен, что счастливые обладатели первых OM-D E-M1 будут с нетерпением ждать его появления, даже несмотря на то, что у них будет возможность использовать на новой камере любой из «зеркальных» телеобъективов Olympus.
Shutter and Continuous Shooting
The E-M1 III has impressive continuous shooting capabilities with a maximum of 60fps (AF locked) or 18fps (with C-AF), but those numbers suddenly look modest when compared to the new micro four thirds camera.
The OM-1 pushes the boundaries with a maximum of 50fps (with C-AF) and 120fps (AF locked).
These fast drive speeds work with RAW and are available with the electronic shutter (this is valid for both cameras).
Here is a recap of all the bursts available.
Shutter | OM-1 | E-M1 III |
---|---|---|
Mechanical | 10fps | 15fps (H)*10fps (L) |
Electronic | 20fps50fps (SH2)120fps (SH1)* | 60fps (H)*18fps (L) |
*Note: H mode on the E-M1 III and SH1 on the OM-1 work with AF locked on the first frame.
The fast speeds available with the electronic shutter also work with the Pro Capture mode, which allows you to save images before pressing the shutter button all the way down.
Although all this sounds really good, there are some limitations related to the lenses that you need to be aware of. For example, if you want Pro Capture with continuous AF (L mode, SH2 mode), only Olympus micro four thirds lenses are compatible.
Furthermore, the speed of 50fps (with C-AF) on the OM-1 works with a restricted selection of Olympus lenses. With the others, the maximum speed available is 25fps. These lenses are:
- 12-40mm F2.8 PRO
- 12-40mm F2.8 PRO Ⅱ
- 12-100mm F4.0 IS PRO
- 40-150mm F2.8 PRO
- 150-400mm F4.5 TC 1.25x IS PRO
- 300mm F4.0 IS PRO
OM has mentioned a blackout-free experience when working at 50fps and 120fps on the new camera, and I can confirm now that this happens in live view mode (like the Sony A9 and A1 series).
The faster sensor readout allows the OM-1 to sync flash up to 1/100s and ISO 12,800, or 1/50s and ISO 16,000 when using the electronic shutter. By comparison, the E-M1 III can do 1/50s up to ISO 8,000, or 1/20s with higher sensitivities.
The fastest shutter speed is the same for both cameras: 1/8000s with the mechanical curtains, or 1/32,000 with the electronic shutter. The mechanical shutter has a rating of 400,000 actuations.
Finally, we have the buffer capabilities. Strangely, the E-M1 III does better at 10fps with the mechanical shutter, but otherwise the OM-1 is superior. Additionally, on the new camera, a buffer indicator appears on the LCD or EVF to show you how much memory is left.
Burst | OM-1 | E-M1 III |
---|---|---|
10fps | 139 RAW169 JPG LF | 286 RAWUnlimited JPG |
15fps | – | 101 RAW134 JPG LF |
18fps | – | 76 RAW90 JPG LF |
20fps | 108 RAW116 JPG LF | – |
50fps | 96 RAW97 JPG LF | – |
60fps | – | 50 RAW50 JPG LF |
120fps | 92 RAW92 JPG LF | – |
LF stands for Large Fine
Sensor and Processor
The resolution doesn’t change: both cameras offer 20.4MP but the OM-1 features a brand new sensor with a Stacked Back-Illuminated design, a first for a micro four thirds camera. What’s more, the sensor uses a Quad Pixel Bayer pattern that we’ll explain further in the next chapter (autofocus).
The new sensor brings a few improvement that many have been requesting for some time. In addition to the claimed 1 extra stop of dynamic range (OM’s own words), there is a promising 2-stop vaster ISO range on the new camera. In video mode however, the range is smaller.
ISO | OM-1 | E-M1 III |
---|---|---|
Normal range | 200-25,600 | 200-6,400 |
Extended range | 80-102,400 | 64-25,600 |
Movie mode | 200-12800 | 200-6400 |
As you can see from the side by side images below, the improvement in dynamic range is a small one. The amount of noise is very similar when recovering the shadows, whereas the OM-1 does a bit better in the highlights.
1/250s, f/5.6, ISO 200
1/30s, f/5.6, ISO 200
As for the high ISO, the level of noise remains very similar. That of the OM-1 is a bit thinner, but not to the point of making the image stand out against that of its predecessor. What is more relevant is the better colour and detail preservation on the new camera, especially from 6,400 ISO.
The OM-1 has a brand new image processor, the TruePic X which is three times faster than the True Pic IX found on the E-M1 III. The sensor readout is 120fps on the new camera which is about two times faster than its predecessor.
Concerning the out-of-camera JPGs, the difference at high ISO is more significant, even with the Noise Filter set to off.
The bit depth of the RAW file remains the same (12-bit lossless compressed).
Design and Ease of Use
The design of the two cameras is very similar overall. OM decided against changing the shape of the body dramatically, which is a good thing in my opinion because the E-M1 III ergonomics are one of my favourite. One difference is the slightly larger grip on the new model.
I also appreciate that they left the Olympus name on the front, which gives a sense of continuity. The OM System logo is located on the bottom right on the front of the camera.
The OM-1 is ever so slightly larger and heavier than its predecessor. They both feature a lightweight magnesium alloy frame.
- OM-1: 134.8 x 91.6 x 72.7mm, 599g
- E-M1 III: 134.1 x 90.9 x 68.9mm, 580g
Weather-sealing on the OM-1 includes a IP53 rating, which is higher than the IPX1 rating found on the E-M1 III. They are both freeze-proof down to -10˚C.
Both cameras feature a SSWF (Supersonic Wave Filter) that produces tiny vibrations (G 30,000 times/second) on the sensor to get rid of particles.
Concerning the button layout, very little has changed and the most notable addition is the AF-ON button on the OM-1.
One thing that is completely different is the menu system. Pages and sections have been re-organised and descriptions have been simplified. The new menu is much easier to navigate and familiarise yourself with. Another welcome change is that now, if one setting is greyed out, the camera will tell you what the reason is. There is also a new super control panel (quick menu).
Old menu
OM-1
Concerning the physical connectors, they have a:
- microphone input (3.5mm)
- headphone output (3.5mm)
- Micro HDMI (type D)
- USB Type C
- 2.5mm remote control
- sync terminal (flash)
Finally, both cameras have two SD card slots but the OM-1 can use the faster UHS-II card on both slots, whereas only the first one is compatible on the E-M1 model.
Viewfinder and LCD Monitor
One thing many users complained about on the latest OM-D products was the lack of a higher resolution for the viewfinder (even the flagship E-M1X has an outdated 2.36M LCD panel).
The OM-1 finally sees a relevant upgrade with an OLED panel and 5.76M dots.
The magnification is a bit higher too (0.83x on the OM-1 versus 0.74x on the E-M1 III) and it also features an anti-fog coating.
The eyepoint (21mm) and refresh rate (120Hz) are the same, whereas the OM-1 EVF has a slightly shorter lag of 5ms, versus 6ms on the E-M1 III.
The touch sensitive monitor on the rear has a multi-angle mechanism on both products. The one on the OM-1 has more resolution: 1.62M vs 1.04M.
Extra Features
Olympus cameras have always been packed with lots of extra features, and some of them such as Live Composite have become quite popular.
OM has refined and improved some of these functionalities thanks to the faster image processor and more advanced algorithm.
One of them is called High Res Shot. The camera takes 8 or 16 images in rapid succession while moving the sensor by half a pixel between each frame (using the IBIS mechanism). The photos are then combined in-camera to create a high resolution image of 50MP (JPG) or 80MP (RAW).
This mode works on a tripod or hand-held for both cameras. The hand-held mode is limited to 50MP for RAW and JPG.
E-M1 III, 1/80, f/4, ISO 200 – M.Zuiko 17mm ProHigh Res Shot hand-held
100% Crop
What’s new on the OM-1 then? Well, the time needed to capture and compute the images has been significantly reduced: the new camera takes approximately 6 seconds versus 12 seconds on the E-M1 III. Additionally, the OM-1 has a dedicated button to quickly activate the function (I’m assuming it can be customised if you don’t want that).
Then we have Live ND, where the camera captures multiple frames and composites them to create a long exposure effect that you would normally get by using physical filters in front of the lens. In this case, the OM-1 can create the equivalent of a 6 stops effect (ND64) vs 5 stops (ND32) on the E-M1 III.
Example of Live ND(E-M1X, f/5.6, ISO 200 – 12-100mm Pro)
Live Composite allows you to save only the brightest pixels in the image, which is great for star trails or light painting work. For the first time, this function can work hand-held on the OM-1.
Finally, we have Focus Stacking which works with a total of 15 images, and has a faster processing time on the OM-1 (under five seconds).
Note that Focus Stacking is limited to the use of the following lenses (Focus Bracketing on the other hand can be used with any AF lens, but you’ll need to stack the frames in post yourself):
- 7-14mm F2.8 PRO
- 8-25mm F4.0 PRO
- 12-40mm F2.8 PRO
- 12-40mm F2.8 PRO II
- 12-45mm F4 PRO
- 12-100mm F4.0 IS PRO
- 40-150mm F2.8 PRO
- 40-150mm F4.0 PRO
- 100-400mm F5.0-6.3 IS
- 150-400mm F4.5 TC1.25x IS PRO
- 8mm F1.8 Fisheye PRO
- 30mm F3.5 Macro
- 60mm F2.8 Macro
- 300mm F4.0 IS PRO
Both cameras are equipped with Bluetooth and Wi-Fi capabilities.
Autofocus
The new sensor of the OM-1 features a quad bayer design. Each pixel is composed of four photodiodes that can be read independently, allowing the camera to use phase detection AF in four directions.
There is a total of 1,053 points: they are all cross-type and cover the entire sensor. This is a significant jump from the E-M1 III, which uses 121 cross-type points across 70% of the sensor surface.
OM-1
E-M1 III
The two cameras can also use contrast detection in addition to phase detection, with the same number of points respectively.
Coupled with the new AF points, the OM-1 also has an updated list of Target settings (AF Area mode).
AF Target | OM-1 | E-M1 III |
---|---|---|
Single Target (1-point) | Yes | Yes |
Single Target (1-point, small) | Yes | Yes |
Cross 5-Target (5-points) | – | Yes |
9-Target (9 points) | – | Yes |
25-Target (25-points) | – | Yes |
Cross Target (39-points) | Yes | – |
Middle target (63 points) | Yes | – |
Large target (165 points) | Yes | – |
All-Target | Yes | – |
Custom Target | Yes | – |
The new camera features an updated AF algorithm and the software also analyses colour and contrast in the scene. Coupled with the phase detection data, the OM-1 can create a detailed ‘depth map’ of the scene to improve tracking.
Then we have deep learning technology, or more specifically, the capability of recognising and tracking various type of subjects. This feature is missing from the E-M1 III and was exclusive to the E-M1X, until now.
The OM-1 can track formula cars, motorcycles, airplanes, helicopters, trains, birds, dogs and cats. For the first time, this feature works in S-AF too and is 2x more accurate and 3x faster compared to the E-M1X.
In my birds in flight test, I found a significant improvement with a higher keeper rate than previous OM-D cameras, and the Bird Subject Detection setting plays a big role. You can read more about this in my OM-1 Review for Bird Photography.
OM-1, 1/2500s, f/4, ISO 200 – 300mm Pro
Face and Eye Priority AF has been improved as well: it is more precise, more responsive, and with better tracking performance according to OM.
Then we have the minimum sensitivity in low light, which is -8Ev on the OM-1 and -6Ev on the E-M1 III (measured with an F1.2 lens).
Finally, both cameras feature a variety of extra features and settings related to the autofocus, like AF Limiter and Starry Sky AF.
E-M1 III, 15s, f/2.8, ISO 3200 – M.Zuiko 7-14mm ProCaptured with the Starry Sky AF mode
Video
Video is another area in which the OM-1 pushes on from the E-M1 III and X. In its UHD 4K mode there’s little difference in the footage between the new camera and the E-M1 III. However, unlike the older model, the OM-1 can capture 4K/60p footage with no apparent drop in detail capture. There’s a detail price to be paid if you engage Movie IS mode 1, which applies a 1.19x crop to allow digital IS. But, while detail levels drop, you’re rewarded with extremely smooth, stable results, which may end up being more important.
More impressive, though, is the change you see when you engage 10-bit mode. More detailed sharpening in the Log and HLG modes pull out much more detail from the sensor, and deliver output that is comparable with more video focused cameras. Sadly this doesn’t extend to the camera’s 60p mode.
Rolling shutter timings | ||
---|---|---|
8-bit | 10-bit | |
3840 x 2160 |
5.6ms | 6.9ms |
4096 x 2160 | 6.5ms | 6.5ms |
Conceptually we agree with the idea of 10-bit mode only offering color profiles that make use of the added tonal range the extra bit-depth brings. However, on the OM-1 there’s also a big difference in detail when you change modes, meaning that users who aren’t planning to significantly edit the color or brightness of their footage would also benefit from shooting in 10-bit, at which point it becomes awkward that only Log and HLG profiles are available.
There’s a slight increase in rolling shutter when you move to 10-bit mode, but even in UHD mode it’s still sub 7ms, which is extremely good.
Video interface
There are a couple of factors to be aware of when shooting OM-Log400. The first is that, if you use View Assist to give a more coherent preview, the camera’s histogram will represent the corrected view, not the underlying footage, so it’s worth assigning ‘View Assist’ to a button so you can toggle it off to check your exposure with the histogram. The other is that OM-Log400 on the OM-1 is not the same profile as the Log400 modes on Olympus cameras, so you’ll need to download a new LUT from OMDS when you come to edit your footage: any existing or built-in LUTs are likely to give odd results.
The good news, though, is that the OM-1 gives plenty of separation between stills and video mode. It gives you separate exposure settings and lets you decide whether parameters such as white balance carry over between modes. You can assign all your custom buttons separately for video mode, so dedicating a button to View Assist doesn’t end up limiting your options when shooting stills.
Video summary
It may not be as polished as one of Panasonic’s more video-focused GH models, but the OM-1’s combination of video quality and image stabilization make it a very powerful video tool. The story with regards autofocus is similar to that in stills: we wouldn’t rely on the generic tracking mode but face detection works extremely well, helping to make the OM-1 especially able as a vlogging machine.
OM-1 pricing and availability
The OM System OM-1 will be available in early March in body only and kit configurations. The body only will cost $2,200 ($2,800 CAD). A kit with the new M.Zuiko 12-40mm F2.8 PRO II lens will be $2,800 ($3,600 CAD). The HLD-10 Power Battery Holder will be sold separately for $350 ($450 CAD). A wireless remote control featuring IP57 construction will also be available in early March for $100 ($130 CAD). The new BLX-1 battery will cost $100 ($130 CAD) and launch alongside the camera. By the way, the power battery holder does not include a battery, so if you want to take full advantage and double your battery life, you will need to purchase a second battery separately.
• • •
Характеристики Olympus OM-1
Формирование изображения | |
Крепление объектива | Микро 4 : 3 |
Разрешение датчика | Фактическое: 22.9 мегапикселя |
Эффективное: 20.4 мегапикселя | |
Тип датчика | 17.4 x 13 мм (4 : 3), МОП BSI |
Кроп-фактор | 2x |
Стабилизация изображения | Сенсорный сдвиг, 5-осевой |
Встроенный нейтральный фильтр | Нет |
Экспозиция | |
Тип затвора | Электронный затвор, механический затвор в фокальной плоскости |
Выдержка | Механический затвор |
от 1/8000 до 60 секунд | |
Электронный затвор по передней шторке | |
от 1/320 до 60 секунд | |
Электронный затвор | |
от 1/32000 до 60 секунд | |
Чувствительность ISO | Фото / Видео |
от 200 до 102400 (расширенное: от 80 до 102400) | |
Метод замера | Средневзвешенный по центру, взвешенный по светлым точкам, многозонный, точечный |
Режимы экспозиции | Приоритет диафрагмы, ручной, программный, приоритет выдержки |
Компенсация экспозиции | От -5 до +5 EV (с шагом 1/3, 1/2, 1 EV) |
Диапазон измерения | От -2 до 20 EV |
Непрерывная съёмка при 20.4 МП | Механический затвор |
До 10 кадр / сек, до 139 кадров (RAW) / 169 кадров (JPEG) | |
Электронный затвор | |
До 20 кадр / сек, до 108 кадров (RAW) / 116 кадров (JPEG) | |
До 120 кадр / сек, до 92 кадров (RAW) / 92 кадров (JPEG) | |
До 50 кадр / сек, до 96 кадров (RAW) / 97 кадров (JPEG) | |
Интервальная запись | Да |
Фотосъёмка | |
Размеры изображения | 4:3 JPEG / RAW |
20 МП (5184 x 3888) | |
Соотношение сторон | 1:1, 3:2, 4:3, 16:9 |
Формат файла изображения | JPEG, RAW |
Глубина цвета | 12 бит |
Видеосъёмка | |
Режимы записи | H.265 Long GOP / MOV 4:2:0 10 бит |
DCI 4K (4096 x 2160) при 23.98p / 25p / 29.97p / 50p / 59.94p [от 77 до 152 Мбит / с] | |
UHD 4K (3840 x 2160) при 23.98p / 25p / 29.97p / 50p / 59.94p [от 77 до 152 Мбит/с] | |
Full HD (1920 x 1080) при 23.98p / 24p / 29.97p / 50p / 59.94p [от 22 до 42 Мбит/с] | |
H.265/MOV 4:2:0 10 бит | |
H.264 Long GOP / MOV 4:2:0 8 бит | |
H.264 / MOV 4:2:0 8 бит | |
Гамма-кривая | HDR-HLG, OM-Log |
Видеосистема | NTSC / PAL |
Тип встроенного микрофона | Стерео |
Аудио запись | MOV: 2-канальный 24-битный звук LPCM 96 кГц |
MOV: 2-канальный 16-битный звук LPCM 48 кГц | |
Вывод видео на рекордер | |
Режимы внешней записи | RAW 12 бит через HDMI |
DCI 4K (4096 x 2160) UHD 4K (3840 x 2160) | |
IP-поток | Нет |
Подключения | |
Слот носителя / карты памяти | Двойной слот: SD / SDHC / SDXC (UHS-II) |
Видео ввод / вывод | 1 выход Micro-HDMI |
Аудио ввод/вывод | 1 x 3.5 мм стереомикрофон TRS (подключаемое питание), Вход на корпусе камеры |
1 x 3.5 мм TRS стереовыход для наушников на корпусе камеры | |
USB | 1 x вход / выход USB Type-C (общий с входом питания) |
Управление | 1 x 2.5 мм Sub-Mini |
Синхронизация | 1 x разъём для синхронизации с ПК / Выход FlashSync |
Беспроводная связь | 2.4 / 5 ГГц Wi-Fi |
Bluetooth | |
Глобальное позиционирование (GPS, ГЛОНАСС и др.) | Нет |
Дисплей | |
Размер | 3.0 дюйма |
Разрешение | 1620000 точек |
Тип | Шарнирный ЖК-дисплей с сенсорным экраном |
Видоискатель | |
Тип | Встроенный электронный (OLED) |
Разрешение | 5760000 точек |
Точка фокусировки | 21 мм |
Покрытие | 100% |
Фокусировка | |
Тип | Автоматическая и ручная фокусировка |
Режим | Непрерывная следящая автофокусировка, ручная фокусировка, покадровая следящая автофокусировка |
Точки автофокуса | Фото, видео |
Определение фазы: 1053 | |
Чувствительность автофокуса | От -6 до +19 EV |
Вспышка | |
Встроенная вспышка | Нет |
Режимы | Заполняющая вспышка, синхронизация по первой шторке, ручная, выкл., подавление эффекта красных глаз, синхронизация по второй шторке, медленная синхронизация |
Максимальная скорость синхронизации | 1/250 сек |
Компенсация вспышки | От -3 до +3 EV (с шагом 1/3, 1/2, 1 EV) |
Система | TTL |
Подключение внешней вспышки | Горячий башмак, ПК-терминал |
Общие | |
Тип аккумулятора | 1 х BLX-1 литий-ионный аккумулятор (прибл. 520 снимков) |
Резьба крепления штатива | 1 x 1/4″-20 внутренняя резьба (внизу) |
Крепление для аксессуаров | 1 крепление горячего башмака на корпусе камеры |
Размеры (Ш х В х Г) | 134.8 х 91.6 х 72.7 мм |
Масса | 599 г (корпус с аккумулятором и памятью) |
511 г (только корпус) |
Итоги обзора Olympus OM—1
В завершение обзора OM-1 от OM System поведём итоги. Новый системный фотоаппарат OM System Olympus OM-1 предоставляет пользователям и поклонникам Micro Four Thirds новейшие технологии, а также долгожданный уникальный датчик BSI Stacked Live MOS. Компания повторно вводит название OM-1 в честь 50-летия оригинального OM-1.
Новое имя значительно упрощает многословную и часто запутанную систему именования, которая использовалась в предыдущих камерах Olympus. Однако присутствует оттенок лёгкой печали, поскольку это последняя камера с брендом Olympus, а официальное название камеры – OM System OM-1.
Без сомнения это лучшая камера MFT, доступная в настоящее время. В своём ценовом сегменте она превосходит все ожидания с точки зрения автофокусировки с обнаружением объекта, высокой скорости и огромного количества полезных функций.