Meyer optik görlitz 58mm primoplan f/1.9 ii (the new version) review

Meyer optik görlitz primoplan 75 f1.9 ii review | pcmag

Триплетная оптика

Оптическая конструкция Trioplan далеко не нова – формула восходит к 1930-е годы, когда Meyer Optik начала производить линзы Trioplan на основе триплетной оптической формулы Кука. Объектив делал снимки с малой глубиной резкости и номинальным искажением, а также с эффектом боке мыльного пузыря.

В последние годы бренд вновь стал любимцем Kickstarter, только чтобы уклониться от обещаний и раствориться. Сегодня он перешел в собственность немецкой фирмы OPC Optics и перешел из краудфандинга в розничную торговлю фотографиями. Репортаж PetaPixel содержит более подробную информацию для фотографов, заинтересованных в чтении о Осень а также возрождение бренда.

Это хорошие новости для поклонников внешнего вида Trioplan. Пока можно искать винтажные линзы которые приносят аналогичные результаты, или даже Маршрут своими руками и сделать его самостоятельно, ни один из них не является подходящей заменой новому, хорошо сконструированному объективу.

Sony a7R IV, f / 2,8, 1/1000 секунды, ISO 100

Конечно, вы за это платите. Цена в 999 долларов соответствует аналогичным объективам с ручной фокусировкой от других немецких брендов, таких как Voigtländer и Zeiss, но намного меньше, чем вы заплатите за новый объектив от Leica.

Чтобы усилить свое превосходное положение, объектив поставляется в негабаритной коробке для презентаций. Это шарнирный корпус черного цвета для фортепиано с серебристым логотипом Meyer Optik Görlitz на верхней части и роскошным интерьером. Также имеются гарантийные, информационные и гарантийные талоны, каждая с фотографией, сделанной с линзой, напечатанной на обратной стороне.

Sony a7S III, f / 2,8, 1/160 секунды, ISO 100

Он предназначен для полнокадровых датчиков и доступен с различными креплениями для объективов. Для SLR вы можете приобрести его для цифровых и пленочных фотоаппаратов Canon EF, Nikon F и Pentax K, а также для пленочных корпусов с резьбовым креплением M42.

Также поддерживаются популярные беззеркальные системы – доступны версии объектива для камер Fujifilm X, Leica L, Micro Four Thirds и Sony E. Системы Canon RF, Canon EOS M и Nikon Z не имеют собственных версий, но могут использовать любую версию SLR с соответствующим адаптером.

Sony a7R IV, f / 2,8, 1/1600 секунды, ISO 100

Также есть версия для дальномеров Leica M. Однако он не связан, поэтому вы не сможете установить фокус через оптический видоискатель. Вам нужно будет добавить Visoflex EVF к вашему цифровому M, чтобы установить фокус. Камеры M не имеют линий кадра для фокусного расстояния 100 мм, поэтому электронный видоискатель также обеспечивает точное кадрирование.

Из пресс-релиза Meyer Optik Görlitz:

  • Продолжение
    серии Primoplan
  • Особый
    рисунок Primoplan в сочетании с высокой производительностью
  • Механическая
    конструкция в традиционном дизайне.

Бад-Кройцнах,
 12 марта 2021 года. Meyer Optik Görlitz
расширяет свой парк Primoplan за счет Primoplan 58 f1.9 II. В дополнение к
очень успешному Primoplan 75 f1.9 II второй объектив этой серии теперь доступен
с различными байонетами.

«После долгой
и продолжительной работы мы рады представить новый Primoplan 58 II, – говорит
Тимо Хайнце, управляющий директор OPC Optics. – Спустя примерно 85 лет после
появления первого Primoplan 58, мы предлагаем объективы, которые обладают
характеристиками и особенностями картинки как у исторического оригинала, но при
этом изготовленные с использованием самых современных производственных возможностей
и лучших материалов. Таким образом, фотографы могут получить уже новый Primoplan
58 II со всеми замечательными функциями, которые сделали его таким популярным».

Продолжение
серии Primoplan

После очень
успешного выпуска нового Primoplan 75 II в прошлом квартале, новый Primoplan 58
II стал еще одним легендарным объективом в текущей линейке Meyer Optik Görlitz.
Primoplan 58 II переносит популярные особенности Primoplan-фотографии на более
«нормальное» фокусное расстояние, что делает его еще более универсальным, чем
75-миллиметровая версия.

Язык
визуализации Primoplan в сочетании с оптимальной производительностью

Новый
Primoplan 58 II как последователь оригинала 1936 года предлагает именно те
характеристики изображения, которые всегда делали его столь желанным. Благодаря
еще более усовершенствованной оптической конструкции новый Primoplan 58 II
обеспечивает максимально возможный контраст и высокую резкость изображения. В
тоже время, с помощью Primoplan 58 II можно создать множество вариаций боке: классическое
пузырьковое, закрученное или очень мягкое боке. Комбинируя эффекты, доступны
разнообразные варианты итоговой картинки. Кроме того, благодаря своей светосиле
(1.9), Primoplan 58 II обеспечивает очень хорошие результаты даже в сложных
условиях освещения.

Механика объектива
в устоявшемся дизайнерском стиле

Дизайн
Primoplan 58 II повторяет дизайн уже выпущенных OPC Optics объективов. Таким
образом, объектив снова получил бесступенчатые и бесшумные механизмы диафрагмы
и фокусировки. Как и все современные объективы Meyer-Optik, их механика производится
немецкими производителями, чтобы соответствовать высоким стандартам качества. Это
гарантирует оптимальное взаимодействие отдельных механических частей, их
долговечность, а также идеальные ощущения пользователей.

Что дальше?

Trioplan 35
II уже в этом году расширит портфолио Meyer Optik Görlitz. Кроме того, в
настоящее время разрабатываются новые версии знаменитых Biotar’ов с различными
фокусными расстояниями, а также версии существующих объективов для новейших
байонетов (Canon R и Nikon Z). Точные даты этих релизов трудно указать из-за
текущей ситуации, но, безусловно, все они будут известны во второй половине
этого года.

Introduction

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 58mm f/1.9 is a modern version of the the original Primoplan 58 / f1.9 lens, which was developed by Meyer-Optik Görlitz’s designer Paul Schäfter 80 years ago and known for its extensive range of bokeh effects. This updated Primoplan optic is manufactured using high-end coated glass made by Schott and O’Hara, features an iris diaphragm of 12 steel blades for a near-circular aperture, has a minimum focuising distance of 60cm, and comes in 9 different mounts, including Canon, Fuji X, Nikon, M42, Micro Four Thirds, Sony E, Pentax K, Leica M and Leica TL. The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 58mm f/1.9 lens costs €1,599.00.

Final Thoughts

The Primoplan 75mm f/1.9 II is definitely my favourite lens out of the new Meyer lenses so far. A part of this, I suspect, likely comes down to the favour I have found in shooting short tele lenses lately. I absolutely loved the Pentax 77mm that I shot extensively last summer, so I suspect that some of that joy has impacted on the experience I have had with the Primoplan.

That said, I must admit, I did find it quite hard to focus wide open on my digital cameras – those portraits of Connie above took a good bit of patience with the Leica, especially the tighter framed one. Depth of field at f/1.9 is very shallow at close distances with most lenses, but it seemed even more shallow with this one. But, when I got it right, I found myself really struck by the overall image. So much so in fact, that I found myself motivated to shoot the Primoplan 75mm f/1.9 II wide open as much as possible.

No, the Primoplan 75mm f/1.9 II is not the lens for you if you want to see perfectly sharp-rendered eyelashes at f/1.9 and 200%, nor is it the lens for you if you want sharp corners (even stopped right down). But, I suspect if you’re reading this review, you probably know that already anyway. The wide-open slight-softness, the stunning transition zones and the really nice bokeh make – to my mind at least – wonderful portraits.

Again, Meyer Optik Görlitz has combined some vintage character traits with some slight reformulation of the optics and modern coatings. Both the 100mm Trioplan and 30mm Lydith do this successfully too. But to me, the Primoplan 75mm f/1.9 II is a bit of a goldilocks example of this – the balance is just right. I am going to struggle to return this lens!

Contribute to 35mmc for an Ad-free Experience

There are two ways to experience 35mmc without the adverts:

Paid Subscription — £2.99 per month and you’ll never see an advert again! (Free 3-day trial).Subscribe here.

Content contributor — become a part of the world’s biggest film and alternative photography community blog. All our Contributors have an ad-free experience for life.Sign up here.

Личное впечатление от использования объектива Meyer Domiplan 50/2.8

Прежде всего хотелось бы коснуться стоимости данного объектива. Почему-то так получается, что многие, говоря об оптических и конструктивных недостатках, о ней забывают. В отличии от Trioplan 50/2.9, ценник которого колеблется в районе $100, Domiplan 50/2.8 можно отыскать в два раза дешевле, что даже по сегодняшнему неприличному курсу будет относительно недорого. Я уже молчу за более светосильные и премиальные модели Meyer (например, Primoplan). За сумму в $40 вряд ли можно найти более интересный творческий объектив, разве что какой-нибудь советский Гелиос 44. Поэтому считаю, для ценителей интересного и оригинального боке стоимость Domiplan 50/2.8 — железобетонный плюс, и цену на него стоит всегда учитывать каждый раз, когда вспоминаются его недочёты.

Вообще одна из причин, почему этот объектив критикуют владельцы — странная конструкция задней линзы. По сути она крепится только тремя болтами и при неудачном стечении обстоятельств (например, при падении) с лёгкостью сбивается, что вызывает трудности с юстировкой или вообще делает этот процесс невозможным. Как по мне, проблема очень сильно преувеличена. Если найти приличный экземпляр в заводском исполнении (а это не проблема, Domiplan — распространенный объектив) и не бросать его на пол (часто ли вы роняете линзы?), то никаких неприятных ситуаций не будет ни с задней линзой, ни с резкостью, ни с юстировкой. В остальном, говоря про конструктив, типичный немецкий объектив без нареканий: все крутится плавно, диафрагма работает, как ей и положено, и полагаю, еще столько же и прослужит при аккуратном использовании. Проблемы с «домипланом» появляются тогда, когда в него кто-то неудачно «залез». Вот и все. Поэтому крайне рекомендовал бы при покупке искать именно версию «с завода».

Что касается эргономики, тут могу сказать, что пользоваться Domiplan 50/2.8 менее комфортно, чем Trioplan 50/2.9. Причина — кольцо управления диафрагмой. Оно расположено очень близко к кольцу фокусировки. Их очень легко между собой перепутать во время съёмки. К тому же популярный в то время дизайн в стиле «зебра» тоже накладывает легкое ограничение. И одно, и другое кольца недостаточно ухватистые. Пальцам не особо есть за что зацепиться. В остальных же вопросах эргономики объектив ничем не хуже и не лучше других мануальных.

Есть момент, когда владельцы Domiplan 50/2.8 негодуют на редкий размер диаметра светофильтра 49 мм. Да, это не часто встречаемые и привычные многим 52 мм, но опять-таки это и не 35.5 мм, как у Trioplan 50/2.9. На АлиЭкспресс совсем не проблема найти подобный защитный фильтр по приемлемой цене. В статье Мои аксессуары для Fujifilm. Часть 2 я рассказывал, какими фильтрами пользуюсь, поэтому для Meyer в очередной раз приобрел KnightX и доволен.

Объектив Meyer-Optik Görlitz Domiplan 50mm F2.8, переходник Pixco M42-FX и X-H1

Шесть лепестков диафрагмы. Тут, однозначно, минус, так как это сулит «гайками» на прикрытых значениях. Сказать, что это прям критично, не могу (снимаю чаще всего на открытой для пущего эффекта «magic bubbles»), но все же бывают моменты, когда есть необходимость в более поджатых значениях (например, при съемке макро с использованием макроколец). И вот тут эта особенность с малым количеством лепестков начинает проявляться. В этом моменте опять же Trioplan 50/2.9 с его 12 скруглёнными лепестками будет предпочтительнее.

Софт эффект и отсутствие резкости. Когда собирал информацию о стекле до покупки, не раз встречал отзывы, в которых фотографы, имеющие возможность снимать на Domiplan 50/2.8, говорили, что резкость это вообще не про этот объектив. По их словам, Domiplan — лутое «мыло». Полагаю, что люди, оставившие подобную информацию в сети, скорее всего имели проблемы с юстировкой задней линзы. Резкость, действительно, не плюс домиплана, но она вполне приемлемая. Объектив слегка «желтит» и в контрастных сценах иногда дает легкий софт эффект, присущий многой олдскульной оптике тех времён, но повторюсь, ничего критичного.

Introduction

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 is a modern version of the the original Primoplan 58 / f1.9 lens, which was developed by Meyer-Optik Görlitz’s designer Paul Schäfter in 1935. This updated Primoplan optic is manufactured using high-end coated glass made by Schott and O’Hara, features an iris diaphragm of 14 steel blades for a near-circular aperture, has a minimum focuising distance of 75cm, and comes in 9 different mounts, including Canon, Fuji X, Nikon, M42, Micro Four Thirds, Sony E, Pentax K, Leica M and Leica TL. The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens costs €1,999.00.

Линзы Meyer Optik Görlitz возвращаются, чтобы придать вам винтажный вид и тон

Благодаря Meyer Optik Görlitz винтажные линзы больше не старые и не пыльные.

Для всех вас, любителей объективов, мы все можем согласиться с тем, что нет ничего более приятного, чем найти новый, классный и уникальный винтажный объектив, который вы впервые опробуете с вашей любимой камерой.

Обычно эти объективы сами по себе старые и могут мгновенно помочь проекту вернуться к более простому — и я бы сказал, более кинематографическому — времени, когда камеры и объективы имели специфический аналоговый вид, цвет и тон.

Но что на самом деле скрывается за этими винтажными линзами? И могут ли эти производители сами воссоздать свой винтажный вид в своих новейших изданиях? Или всем линзоголовым придется бороться за одно и то же конечное число исторических вариантов?

Ну, Meyer Optik Görlitz, кажется, думает, что может сделать современную версию старого стекла.

Предоставлено: Meyer Optik Görlitz

Возвращение Meyer Optik Görlitz 

Если мы углубимся в технические подробности, вы можете проследить происхождение Meyer Optik Görlitz до ее первоначальной оптической компании, основанной в 189 году.6 оптиком Хьюго Мейером и бизнесменом Генрихом Шетце. Их первоначальная компания была известна тем, что разработала собственный «широкоугольный объектив Aristostigmat» еще на заре современной технологии линз.

С чего все началосьКредит: Meyer Optik Görlitz

Однако к 1920-м годам компания Meyer Optik Görlitz стала партнером бывшего разработчика линз Zeiss по имени Пол Рудольф, который подтолкнул бренд к разработке линз в стиле Planar и Tessar.

После Второй мировой войны компания, в конце концов, занялась производством объективов для камер, и именно здесь ее наследие начинает сегодня связываться с профессионалами в области кино и видео.

Изучение секретов стекла почти 100-летней давности

Как вы можете видеть из этого крутого видео, выпущенного каналом SilvergrainClassics на YouTube, было много слухов о новых объективах Meyer Görlitz, которые могут раскрыть секреты стекла от почти 100 лет назад.

Показанный в видео, используя эти старые формулы и секреты, Мейер Гёрлиц может воссоздать классический винтажный вид объектива с этими культовыми стилями закручивающегося боке и боке мыльных пузырей. Наш ведущий знакомит нас с некоторыми объектами OPC Optics, чтобы узнать, как эти линзы производятся сегодня, а также некоторые интересные научные и технические приемы.

Новые линзы Meyer Optik GörlitzПредоставлено: Meyer Optik Görlitz

Поиск и работа с винтажными линзами

Но остается вопрос: что должны делать современные кино- и видеопрофессионалы со старыми линзами или стеклом на основе винтажного дизайна? И как лучше всего использовать их красивые стили и образы?

Лучше всего на этот вопрос ответите вы. Хотя вы всегда можете обыскать гаражные распродажи и распродажи недвижимости в поисках старых линз для сбора, этот процесс может потребовать немало удачи. Если вам посчастливится найти кого-то со старой коллекцией 35-мм камер, вы можете найти несколько очень крутых 50-мм объективов, которые можно добавить в свой набор инструментов.

  • Полнокадровый формат

  • Диапазон диафрагмы: от f/2,8 до f/22
  • Пересмотренный тройной оптический дизайн
  • Оптическое стекло Schott с покрытием
  • Отчетливое боке с эффектом мыльных пузырей 90 039 Конструкция с ручной фокусировкой
  • Минимальное расстояние фокусировки: 15,7 дюйма
  • Резьба фильтра: 52 мм
  • 12 лепестков диафрагмы с просветляющим покрытием

бюджет в вашем распоряжении. Лучше всего поработать над тем, чтобы найти линзы, которые вы можете себе позволить, но также стремиться создать лучшие винтажные образы, которые вы можете сделать самостоятельно. , тонкая грань между винтажным видом и современным стеклом постепенно стирается. 

Скорее всего, у вас есть друг или два кинематографиста, у которых в сумке может быть несколько старинных объективов. Но даже они могут сказать вам, что эти винтажные образы хорошо подходят для определенных стилизованных съемок, но редко когда-либо заменяют вашу основную камеру и настройку объектива для большинства ваших потребностей в съемке.

Ознакомьтесь с еженедельными специальными предложениями, предложениями и скидками: Pro Video Gear, Pro Audio Gear, Освещение

The Primoplan Optical Formula

Today’s Meyer Optik isn’t the same company that produced lenses throughout the 20th century. The brand was well known to photographers buying lenses back in the 1950s, but eventually fell into obscurity and simply wasn’t a player when digital photography went mainstream.

(Jim Fisher)

It enjoyed a rebirth a few years back by way of Kickstarter, with a series of lenses made with the same optical formulas from Meyer’s heyday. But it failed to fulfill all of its promises and went into insolvency with a good bit of drama, as reported at Petapixel.

Our Experts Have Tested 35 Products in the Lenses Category This Year

Since 1982, PCMag has tested and rated thousands of products to help you make better buying decisions. See how we test.

The brand was then purchased by a German company, OPC Optics, and relaunched last year. It’s leaned into the brand’s history. German optics are highly regarded, and the Primoplan is built (and priced) to compete with Voigtländer and Zeiss. To reinforce its premium position, Meyer Optik delivers it in a plush-lined presentation box.

Similar Products

Sony a7S III, f/1.9, 1/800-second, ISO 100 (Jim Fisher)

The Primoplan 75 F1.9 II is made with an optical formula similar to the one patented by Meyer Optik in 1936. It’s been refined to deliver clearer results on digital sensors, but retains its character. At it’s heart it’s still pretty basic when compared with modern lenses, a five-element design that Meyer bills as an enhanced take on the classic Cooke triplet optics used in its Trioplan line. An additional lens group, a two-element doublet, is included for better optical correction.

Images show similar character in the bokeh. Defocused highlights take on a rounded shape, and while you can still see the hard, bright edges associated with the soap bubble look when you catch metallic objects in the right light, highlight edges are generally a bit softer.

Sony a7R IV, f/1.9, 1/800-second, ISO 100 (Jim Fisher)

But soft doesn’t mean smooth and devoid of character. Backgrounds are still a bit busy; out-of-focus objects are drawn as rounded highlights, and tend to overlap one another. It’s especially evident when working in scenes with foliage behind your subject.

Meyer Optik refers to it as butterfly bokeh in marketing materials. It’s a term that’s new to me, but not a concept. The defocused areas of the image are very similar to the look you get from Leica Summicron lenses from the ’60s and ’70s.

Sony a7S III, f/1.9, 1/500-second, ISO 100 (Jim Fisher)

The 75 II F1.9 is one of two Primoplans in the Meyer catalog. If you prefer a wider view than this 75mm edition captures, you can opt instead for the Primoplan 58 F1.9 II, priced at $899.

The lens is available for a number of different camera systems. If you own an SLR you can choose between Canon EF, Nikon F, Pentax K, or M42 universal thread mount editions.

Sony a7S III, f/1.9, 1/2,500-second, ISO 100 (Jim Fisher)

Mirrorless system owners can get a version for Fujifilm X, Leica L, Micro Four Thirds, and Sony E cameras. Meyer doesn’t offer its lenses for Canon RF, Canon EOS M, or Nikon Z systems, but you can always use an SLR edition and the appropriate adapter.

There’s a version sold for Leica M rangefinders camera too, but note that the lens isn’t coupled for rangefinder focusing. Owners of digital models with support for live view focus will need to use the rear LCD or a Visoflex EVF to set focus.

Primoplan 75mm f/1.9 – User Experience

That said, I shall still start by talking about the mechanics. The Meyer Primoplan 75mm f/1.9 II is a very solid feeling lens. But, just as neither the 30mm and 100mm communicate with the camera, this lens doesn’t either. The mount is completely dumb with no mechanical linkages at all.

Focusing

The result of this is a totally manual experience. The Primoplan 75mm f/1.9 is manual focus of course, but the aperture is manual too. On mirrorless cameras this is less noticeable – you set the lens to the aperture you want to shoot at, focus and shoot. The screen compensates for the aperture setting. On SLR cameras, you focus wide open, then manually set your aperture to shoot.

This has been the same for each of these lenses, and with me wanting to shoot them with film, I’ve had slightly different experiences each time. This time I first decided that I was going to try it on my MZ-S. I’ve not used the MZ-S a lot yet but wanted to spend some time with it so thought I’d give it a run. Unfortunately, mounted on the MZ-S, the Primoplan 75mm f/1.9 II doesn’t trigger the focus assist. I assume this is due to the lens being too low contrast when wide open…? As such, if I wanted to use it on that camera I would have been left with judging the focus just by the screen. And as good as the screen in the MZ-S is, it’s not good enough for me and my eyesight.

Meyer Primoplan 75mm f/1.9 II on my Pentax MX

I suspect this would also be the case with other SLR cameras with electronic focus assist too, both digital and film as when shooting it on the Leica M10-P, focus peaking wasn’t as strong as it is with some more modern formula lenses either – in fact, in the end, I bought a Pentax -> Sony adapter to make use of Sony’s superior focus peaking.

Anyway, after it not quite working out with the MZ-S, I resorted to my MX. This SLR is now the front runner by a country mile for me when it comes to manual focusing. The viewfinder is massive and very bright and so it’s very easy to use – the lenses wide open optical qualities certainly don’t impact on the split-screen focusing process. (Unfortunately, it seems to have developed a dodgy shutter – but that is perhaps a story for another day…)

Mechanics

The Meyer Primoplan 75mm f/1.9 II focuses down to 0.75m. Again, like the other lenses, I found the focus throw to feel quite long, though not nearly as long as the 30mm. I think because the 30mm is a wide and therefore drives you closer to the subject, and it focuses very close, it can feel like the focus takes an age to turn. I didn’t find that to be the case here.

Both focusing and aperture controls are smooth and feel well machined. Like the 30mm, it doesn’t have any of the metal on metal feel I felt in the 100mm. It seems about this being something they have solved was true. The aperture is also unclicked.

In use the Meyer Primoplan 75mm f/1.9 II feels tiny. I have been spoiled by the Pentax 75mm that really is small, so was expecting this lens to feel big. It’s not. It feels wider, but no longer. In fact, it surprised me how snub it is. The size does mean that it slightly falls foul of the usability issue the 30mm had wherein it’s all too easy to grab the aperture instead of the focusing control. They both have the same knurling and are close together at the front of the lens. That said, I didn’t find it as much of an issue as I did with the 30mm – perhaps because it’s slightly longer, or perhaps because I’m just getting used to the feel of these lenses…?

Trioplan 100mm f/2.8 II

Trioplan 100mm f/2.8 II

В новой версии объектива Trioplan 100mm f/2.8 II пересмотрена оптическая схема, добавлено новое многослойное просветление, в тоже время доработана механическая часть, а также улучшились оптические качества. В частности, минимальная дистанция фокусировки теперь составляет 90 см, а боке стало идеально круглым «как мыльный пузырь». Объектив рассчитан на полнокадровые камеры, как зеркальные, так и беззеркальные, максимально открытая диафрагма здесь составляет f/2,8, посадочная резьба светофильтров – 52 мм. Объектив будет выпускаться под следующие байонеты: Canon EF, Fuji X, Leica L, Leica M, M42, микро-4/3″, Nikon F, Pentax K и Sony E. Цена Trioplan 100mm f/2.8 II составит 1000 евро.

Camera choice – The Sony A7iii

As such, I’ve switched to using the Sony A7iii I retired from its career as a video camera at work. And you know what, it’s made a world of difference to how fast I can work and the reliability of my focusing. But that’s mostly a story for another day. I’m just mentioning it here as it goes to emphasise a point I wanted to make about these Meyer lenses. In fact, it’s a point I have made a few times throughout this review series already anyway. These lenses really are best thought of as mirrorless camera lenses.

The Sony full frame cameras such as the A7iii I have been using are something of a perfect match in my opinion. The live view on these cameras is extremely good – it’s still getting better apparently too. High resolution viewfinders make for a view that’s almost like real life. They even have the advantage over real life of being able to show the exposure of the image your about to take, they show any flare too and of course are very good for showing what’s in focus with the option to zoom in for critical focus and focus peaking too.

The manual stop down (non-)issue

And then there’s the fact that they can more than adequately deal with the fact that the Meyer lenses are manual stop down and in no way communicate with the camera – electronically, or mechanically. If you put one of these lenses on a film SLR, you have to deal with the fact that the viewfinder goes dark as you stop down. No problem with a mirrorless, the camera and viewfinder just compensates. In theory you get a noisier image, but thanks to modern mirrorless cameras being able to shoot at such high ISOs without much impact on the image, there isn’t much impact on the noise in the viewfinder either.

I know all of this stuff – I did when I started these reviews, and I haven’t really found out anything new. You perhaps know this stuff too, but at least for the first few Meyer lenses I tried, I was still insistent on shooting them on a film camera. And why not – they make them in mounts such a Pentax, Nikon F and Canon EOS which all come in film and digital varieties. And, of course, what with these lenses being based on designs from the film era, there is at very least some fun to be had shooting them on film cameras. But as I say, whilst I haven’t learned anything new, I feel that 4 lenses into shooting these new Meyer lenses, I am finding myself happier shooting them on the sort of camera they were designed for.

The 58 1.9 Primoplan is in many ways a very special lens

PROs:

      • excellent build quality
      • light & compact prime lens
      • amazing bokeh
      • superb portraiture lens
      • good video lens

I really like the Primoplan. It does not excel at anything specific but it offers such an outstanding package which makes it a superb fifty millimeter lens.

First things first, the build quality and ergonomics are superb. As you would suspect from a 1950ies lens there is not a single piece of plastic here. Everything is made out of metal and feels solid. The focusing is smooth and the aperture settings are click-less, making it a superb video lens.

The most famous aspect of the Primoplan is the stylish bokeh. And bokeh you get! A creamy twirling wonder bokeh. One of the best I have seen in my opinion. Yet when you stop the lens down a bit the image quality is super sharp.

The unusual focal length of 58mm is ideal for portraiture photography. It just gives you a bit more space and you don’t have to be “in the face” of the subject. Portraiture shots become a real joy with the Primoplan.

All in all it certainly is not the best lens when it comes to value for money but you certainly obtain a prime lens with a lot of character.

CONs:

      • minimum focusing distance could be better
      • price
      • availability (especially in good condition)
      • no infinity focusing possible on Canon EOS

Well the first let down is of course the price, which keeps rising and rising. You can count yourself lucky if you manage to get your hands on a decent Primoplan copy for around $300. In that price range you do have loads of other superb prime lenses. The main reason for this is that most Primoplan lenses are simply not in good condition any more. Most 58mm Primoplan lenses that I came across had noticeable signs of their age. Be extra careful when you buy a Primoplan – the lens glass seems to be prone to fungus and haziness!

As a Canon user, another big drawback is that you will not be able to focus to infinity – the lens will hit your mirror (this will not affect mirrorless cameras).

Finally, the minimum focusing distance could be a bit better. 75cm really is not amazing – even the Carl Zeiss Tessar 50mm 2.8 manages 35cm.

Ease of Use

With a maximum diameter of 60mm and a length of 88mm, the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 is well-suited to Sony’s full-frame mirrorless camera bodies. Weighing in at around 290g, it’s a surprisingly light lens.

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens mounted on a Sony A7R II body

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens mounted on a Sony A7R II body

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens mounted on a Sony A7R II body

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens mounted alongside a Sony A7R II body

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 boasts superb build quality. The lens has an all-aluminium casing and it features a metal bayonet. With no need for a zoom ring, the manual focusing ring spans a significant width of the lens barrel and is exceptionally smooth to operate, complete with a useful depth of field scale.

Side of the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens

Front of the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens

Rear of the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens

At the end of the lens is the aperture ring, with the aperture ranging from f/1.9 to f/16. Note that this ring rotates smoothly throughout the range, with no actual hard stops (except at f/1.9 and f/16), which is perhaps better suited to movie recording than shooting stills.

Side of the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens

Side of the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 is a relatively simple lens with 5 elements in 4 groups. A 14-bladed rounded diaphragm, combined with the fast maximum aperture, helps provide incredibly smooth bokeh blur. There’s no optical image stabilisation, but the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9’s short telephoto focal length and fast maximum aperture largely alleviate the need for it.

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens in-hand

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens with the supplied lens hood fitted

A small round metal lens cap and a circular lens hood that screws into the front of the lens are supplied in the box. The filter diameter is 52mm.

The diagonal angle of view is 32.2°, i.e. the same as that of a 75mm lens in a 35mm full-frame system.

Field of view at 50mm

Manual Focusing

The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9’s manual focusing ring is positioned at the end of the lens barrel and is exceptionally smooth to operate, complete with a useful depth of field scale. It also has a large rotation angle which enables precise focusing and moves smoothly without any play. The precise engravings in meters and feet help make manual focusing a veritable pleasure, especially in conjunction with the excellent Peaking feature offered by the Sony A-series cameras.

Chromatic Aberrations

Lateral chromatic aberrations, typically seen as blue or purple fringes along contrasty edges, are well controlled with the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens. The crops below give you an idea of what you should expect in a worst-case scenario.

Light Fall-off

Wide open at f/1.9, there’s some noticeable light fall-off in the corners, but this clears up quickly upon stopping down.

Vignetting at 75mm

Macro

With a close-focus point of 0.75m, the Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 isn’t really a macro lens. The photo below shows how close you can get to your subject.

Close-up performance

Bokeh

Bokeh is a word used for the out-of-focus areas of a photograph, and is usually described in qualitative terms, such as smooth / creamy / harsh etc. The Meyer-Optik-Goerlitz Primoplan 75mm f/1.9 lens has an iris diaphragm with no less than 14 circular aperture blades, which has resulted in outstanding bokeh, as you can see in the crops below.

   

Sharpness

In order to show you how sharp this lens is, we are providing 100% crops on the following page.

  1. Ease of Use
  2. Sharpness: 75mm
  3. Sample Images
  4. Lens Specs
  5. Rating & Conclusion
  6. Main Rivals

Sharper Than You’d Expect

I paired the Primoplan 75m 1.9 II with a couple of Sony cameras, the 12MP a7S III and 60MP a7R IV. I used both out in the field to make photos, and ran our standard resolution tests with the a7R IV and Imatest software.

Sony a7R IV, f/1.9, 1/500-second, ISO 100 (Jim Fisher)

Photos show a modest soft focus glow at f/1.9, but detail shines through, at least in the central area of the frame. Expect a bit of blur and aberrations when framing subjects toward the periphery.

The soft character is gone at f/2.8, but the crispest area of focus is still restricted toward the middle of the frame—it’s in the good range for the a7R IV (3,500 lines). It’s very good at f/4 and the lens actually delivers excellent resolution (4,500 lines) from f/5.6 through f/8. You can set the f-stop as small as f/16 if you’d like.

Sony a7S III, f/1.9, 1/3,200-second, ISO 100 (Jim Fisher)

Much of the character comes at wider apertures. To get the Primoplan look, you’ll want to use it at f/4 or wider—the bokeh takes on a harder, more defined character at f/5.6 and beyond.

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Real shop
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: