О продукте
Обзор
Tokina opera 16-28mm F2.8 FF — это сверхширокоугольный зум-объектив с диапазоном фокусных от 16 мм в самом широком положении до 28 мм, откуда начинается диапазон стандартных фокусных расстояний, что позволяет фотографу использовать данный объектив для большинства сюжетных ситуаций.
Сверхширокий угол обзора, превосходная разрешающая способность в сочетании с высокой контрастностью и красивым размытием боке, постоянная диафрагма f/2.8 на всём диапазоне фокусных расстояний и точный автофокус делают этот объектив привлекательным для фотографов, специализирующихся на съёмке ландшафтов, интерьеров, городских пейзажей, документалистики, портретов и, не в последнюю очередь, астрофотографии с длинной выдержкой.
Tokina opera 16-28mm F2.8 FF выпускается в версиях для баронетов Nikon F и Canon EF.
Оптические характеристики
Новый Tokina opera 16-28mm F2.8 FF имеет сложную оптическую схему с 15 элементами в 13 группах, 3 из которых имеют асферический тип, включая большой элемент P-MO и 3 линзовых элемента из 3 стеклянных элемента с низкой дисперсией (SD) для эффективного подавления хроматических и сферических аберраций.
Оптическая схема | График MTF |
Эта оптическая схема обеспечивает оптимальное разрешение на открытой диафрагме, которая значительно увеличивается при прикрытии её до f/4 и более
Также инженеры приложили максимум усилий для достижения высокой контрастности и насыщенности, что важно в пейзажной съёмке и чёрно-белой фотографии
Выпуклая передняя линза не позволяет крепить фильтры, но в значительной степени способствует снижению дисторсий и предотвращает потери света. Превосходная цветопередача позволит фотографу снимать природные пейзажи в насыщенных синих тонах без использования поляризационного фильтра, а лепестки встроенной бленды защитят переднюю линзу от повреждений.
Благодаря хорошему управлению сферическими аберрациями, Tokina opera 16-28mm F2.8 FF обладает мягким размытием боке при фокусном расстоянии 28 мм, что отличает его от других сверхширокоугольных зум-объективов.123
Эргономика и дизайн
Новый Tokina opera 16-28mm F2.8 FF создан, чтобы обеспечивать фотографу комфорт и уверенность во время съёмки
В дизайне большое внимание уделено эргономике и функциональности, поэтому все элементы (зум, кольцо фокусировки) управления всегда находятся под рукой и удобны даже при «слепом» использовании
Направление вращения кольца фокусировки соответствует направлениям вращения оригинальных объективов Nikon и Canon.
Быстрый и точный автофокус
В объективе используется модуль Silent Drive, позволяющий объективу фокусироваться быстро и тихо. Этот мотор в сочетании с новым магнитным датчиком автофокуса (GMR) обеспечивают высокую скорость и точность фокусировки.
Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon Pros and Cons
Below are some of the pros and cons regarding this lens.
Pros:
- Better sharpness when used at a higher aperture settings
- Fast and accurate autofocus performance for all focal lengths
- Economical cost compared to similar models with the same features
- Good build quality, lightweight design and low distortion make it easy to carry around
- Chromatic aberration is not a problem when using this lens which helps ensure images are crisp and detailed from edge to edge.
Cons:
- Vignetting is more noticeable at the maximum focal length of 16mm
- Auto focus can be slow when used with certain types of AF sensors, but this can be improved by using manual or ‘A’ settings for accurate results.
Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon Performance
The Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon is a sharp lens with zero distortion and even gets good ratings for its AF speed and construction. We like the fact that you can use this camera lens in low light conditions without having to worry about taking photos with motion blur. This is one of the best features we liked about this unit, which also includes its focal range and high performance in most photography situations. There were some complaints about the image quality when used at 16mm, but looking closely into these reports it appears that changes were made to improve this model compared to its predecessor.
Read our latest comparison article that stacks up the Tamron SP AF 11-18mm vs. the Tokina AT-X Pro SD 11-16mm.
Build and Handling Quality
Constructed from a combination of metal and plastic materials, this model is quite light for an ultra-wide angle lens with a length of 11.5cm / 4.5 inches. With dimensions of 84mm x 77mm / 3.3 x 3in, the Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon weighs 555g / 19.9oz without a tripod mount and 580g / 20.4 oz with one included in its design.
Autofocus Performance
You can quickly switch between manual and automatic focus with this unit, but it’s always best to use AF for stationary subjects since there is no stabilization feature. To achieve better sharpness when taking photos ensure you set the focus ring on ‘A’ or ‘M’ to allow the camera lens to adjust automatically.
Sharpness
Images taken with this camera lens are quite sharp and you will not notice any problems related to vignetting when using the Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon in most lighting conditions. Of course there is a noticeable decline in image quality when using higher settings such as f/22, but overall we like the performance of this model and its ability to offer consistent images at all focal lengths and aperture settings.
Vignetting
Vignetting is a result of the Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon’s cutting edge glass and aspherical elements that allow it to keep its length so short compared to other models with similar focal ranges. Those who have used this unit have no complaints about vignetting, but if you do notice some issues in your images try using f/5.6 or higher settings instead of f/22 for improved results.
Chromatic Aberration
We found little to no chromatic aberration when we used this camera lens and it’s one of the factors that contributes to sharp images. There were some reports about purple fringing in images taken at 5.6 or higher settings, but this can be easily corrected with the use of a suitable editing program such as Photoshop CS5.
Distortion
Since this lens has a fixed focal length it cannot be blamed for any distortion of images and you won’t see any problems with straight lines, parallel lines or compression effects. This is one of the most important features we like about this unit and helps to keep images more natural looking.
Image Quality
Some reports state that images taken with this camera lens at a focal length of 16mm are not as sharp as they could be due to the presence of chromatic aberration, distortion and coma effects. Our research into these claims reveals that Tokina have now added two aspherical elements to those found in version one of this model which help to reduce distortions and improve image quality when using higher aperture settings.
Bokeh
While the Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon offers faster focusing and better sharpness than other similar models we did notice a decrease in the quality of the bokeh effect when used at f/22. In most cases users do not need to use this setting, which is why it’s not such an issue for those who are considering buying this model.
Our Verdict
The Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon is a great model for those who are shooting action photos or videos with high speed cameras, but does not work well with all focus sensors.
This is an excellent option if you are looking for better image quality when compared to other similar models, but still can’t justify the cost of the Nikon AF-S DX Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5G ED Zoom Lens . Most users agree that images taken with Tokina’s version two are sharper overall, although there were some reports about chromatic aberration when using low aperture settings. If this is an issue for you, then Nikon’s 10-24mm model is a better option.
0/5
(0 Reviews)
Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon Overview
The Tokina AT-X PRO SD 11-16 F2.8 IF DX II Nikon is a ultra wide aperture zoom lens that can cover 35mm frame sensors from eleven to sixteen millimeters. This lens comes with a variable maximum aperture of f/2.8, which allows you to take photos in low lit conditions and quickly draw the attention of your viewer to a specific focal point. With an angle view starting at 110 degrees, this lens does not limit you to landscapes or cityscapes but also captures interiors and large groups of people.
This innovation from Tokina covers full framer sensors, has a minimum focusing distance of 0.28m / 11 inches , features one aspherical elements that reduces chromatic aberrations and has a lens construction of 14 elements in 11 groups. These elements are protected by both an ultra-low reflective coating and the Super Protect and Aero Bright coatings that make this camera lens more effective against weather, dust and moisture.
О серии opera
Tokina представляет новую серию объективов премиум-класса «opera». Новая серия идеально подходит для современных полнокадровых зеркальных фотокамер с высоким разрешением. Наследуя высокие стандарты качества серии AT-X PRO, линейка объективов серии opera будет постоянно расширяться в соответствии с растущими требованиями высокопроизводительных зеркальных фотокамер. В обиходе «opera» обычно используется для обозначения сценического искусства, сочетающего драму, музыку и танец. По-итальянски это означает произведение или произведение искусства. В упрощённом определении жанра «opera» происходит от «opera musicale», что означает произведение музыки. В переводе с латинского опера происходит от «opus», который до сих пор используется и означает «великое литературное, художественное или интеллектуальное произведение» (например, «magnum opus», «opera magna»). Мы выбрали название «opera» для нашей новой серии полнокадровых объективов премиум-класса для DSLR, полагая, что это поможет фотографу создавать настоящие «произведения искусства».