Sony e-mount macro lenses guide

9 лучших фотоаппаратов с aps-c матрицей – рейтинг 2023

Sony FE 24mm f/1.4 GM

Image from Amazon

Sony FE 24mm f/1.4 GM
Great for sharpness

The Sony FE 24mm f/1.4 GM offers incredible optics, so you can easily achieve pro level sharpness in your photos.

$1,298.00 from Amazon

Pros Excellent sharpness
Large maximum aperture of f/1.4
Handy focal length

Cons Relatively expensive
The autofocus isn’t always the fastest

The Sony FE 24mm f/1.4 GM is an excellent prime lens for professionals. This G Master model boasts stellar optics to help ensure your images are sharp from edge to edge.

I personally love f/1.4 maximum aperture lenses; they give more control over depth of field, and they boast enhanced low-light capabilities. You can work handheld in near darkness and still get fantastic results without much noise. You can also capture professional bokeh effects.

Sony E-mount FE 24mm F1.4 GM Full Frame Wide-angle Prime Lens (SEL24F14GM), Black (Images from Amazon)

Despite its advanced features, the lens is still quite compact and suitable for travel use. If you’re a professional travel photographer or love taking night sky photos, it’s a great choice.

Sony FE 20mm f/1.8 G

Image from Amazon

Sony FE 20mm f/1.8 G
Great for travel photography

The Sony FE 20mm f/1.8 G is a fantastic travel lens due to the versatile focal length, excellent build, and quality optics.

$798.00 from Amazon

Pros Large f/1.8 maximum aperture
Very sharp
Great build quality
Metal lens mount

Cons The 20mm focal length might be too long for some purposes

If you’re looking to capture beautiful wide angle shots while traveling, the Sony FE 20mm f/1.8 G is a top option. This prime lens offers plenty of flexibility thanks to its quality optics, large maximum aperture, and durable build.

Sony FE 20mm F1.8 G Full-Frame Large-Aperture Ultra-Wide Prime Angle G Lens, Model: SEL20F18G,Black (Images from Amazon)

I like the robust construction of this lens, which is great for photographing in all kinds of weather. It also has a metal mount that adds to its durability. The various special lens elements really boost the image quality and ensure you don’t have to spend ages removing chromatic aberration or dealing with softness in photo editing software.

The 20mm focal length is just fantastic for travel and landscape photography. If you love taking shots of epic vistas and outdoor scenes, then this lens will do a fantastic job. It’s also perfect for capturing street shots at night due to the large f/1.8 maximum aperture. And despite the reasonable price, it works on both APS-C and full-frame cameras.

Далее рассмотрим и попробуем «прочитать» еще несколько объективов

Sony FE 35mm f/1.8 (SEL35F18F)

FE 35mm f/1.8 (SEL35F18F)

Объектив компании Sony для беззеркальных полнокадровых фотоаппаратов с фиксированным фокусным расстоянием 35 мм и с минимальным диафрагменным числом f/1.8.

Sony FE 200–600mm f/5.6–6.3 G OSS (SEL200600G)

FE 200–600mm f/5.6–6.3 G OSS (SEL200600G)

Супертелеобъектив для беззеркальных полнокадровых фотоаппаратов с диапазоном фокусных расстояний от 200 до 600 мм, с максимальной диафрагмой f/5.6 для 200 мм и f/6.3 для 600 мм. Объектив высокого качества с системой оптической стабилизации изображения.

Sony DT 16–50mm f/2.8 SSM (SAL1650)

DT 16–50mm f/2.8 SSM (SAL1650)

Объектив для зеркальных камер с матрицей формата APS-C. Диапазон фокусных расстояний от 16 до 50 мм с постоянным минимальным диафрагменным числом f/2,8. SSM (SuperSonic Motor) — использование ультразвукового мотора для тихой и быстрой автофокусировки.

Sony FE 100mm f/2.8 STF GM OSS (SEL100F28GM)

FE 100mm f/2.8 STF GM OSS (SEL100F28GM)

Объектив для беззеркальных полнокадровых фотоаппаратов с фиксированным фокусным расстоянием 100 мм и с максимальной диафрагмой f/2.8. STF (Smooth Transition Focus) — применение специальной APD линзы (аподизационного фильтра). GM (G—Master) — эволюция серии G. Используется система оптической стабилизации изображения.

28–75mm f/2.8 SAM (SAL2875)

28–75mm f/2.8 SAM (SAL2875)

Объектив для полнокадровых зеркальных фотоаппаратов с диапазоном фокусных расстояний от 28 до 75 мм с постоянным минимальным диафрагменным числом f/2,8 по всей длине. SAM (Smooth Autofocus Motor) — объективы с более простым мотором автофокусировки по сравнению с SSM.

16mm f/2.8 Fish-Eye (SAL16F28)

16mm f/2.8 Fish-Eye (SAL16F28)

Широкоугольный объектив для полнокадровых зеркальных фотоаппаратов с фиксированным фокусным расстоянием 16 мм и с максимальной диафрагмой f/2.8. Fish-Eye («Рыбий глаз) — объектив с неисправленной дисторсией.

Также у Sony есть серия объективов, произведенных совместно с компанией Carl Zeiss. В таких объективах используются следующие маркировки:

ZA (Zeiss Alpha) — (в упрощенной маркировке Z) обозначение совместного производства Sony и Carl Zeiss. Показатель высокого качества;

Vario-Sonnar, Planar, Vario-Tessar, Sonnar, Distagon и т.п. — обозначение типа конструкции оптики;

T* — фирменное антибликовое покрытие Carl Zeiss.

Приведем пару примеров объективов Sony/Carl Zeiss и «расшифруем» их.

Sony Vario-Tessar T* E 16-70 мм F4 ZA OSS (SEL1670Z)

Vario-Tessar T* E 16-70 мм F4 ZA OSS (SEL1670Z)

Объектив для беззеркальных камер с матрицей формата APS-C совместного производства Sony и Carl Zeiss с антибликовым покрытием, с диапазоном фокусных расстояний от 16 до 70 мм, с постоянным минимальным диафрагменным числом f/4. Используется система оптической стабилизации изображения.

Sony Distagon T* FE 35 мм F1.4 ZA (SEL35F14Z)

Distagon T* FE 35 мм F1.4 ZA (SEL35F14Z)

Светосильный объектив для беззеркальных полнокадровых фотоаппаратов совместного производства Sony и Carl Zeiss с фиксированным фокусным расстоянием 35 мм и с максимальной диафрагмой f/1.4.

Далее разберем остальные обозначения, которые можно встретить на объективах Sony:

  • ED (Extra-low Dispersion) – применение низкодисперсных линз с целью снижения хроматических аберраций;
  • ТС (Tele-Converter) — обозначение телеконвертеров;
  • Pancake — тонкие, компактные объективы;
  • Macro — объектив для макросъемки;
  • Reflex — маркировка, указывающая на использование изогнутых зеркал в конструкции объектива;
  • LE (Light Edition) — объектив облегченного исполнения за счет использования пластика;
  • DDSSM (Direct Drive Super Sonic Motor) — эволюция SSM. Быстрое смещение тяжелых групп линз при фокусировке;
  • HS (High-Speed) — усовершенствованная система привода автофокусировки;
  • AR (Anti-Refractive) — антибликовое покрытие;
  • APO — для снижения хроматических аберраций применяется апохроматический элемент;
  • II — вторая версия технологии или объектива;
  • xi — фокусировка осуществляется встроенным мотором.

Теперь вы с легкостью сможете определить какой объектив Sony находится перед вами и какие у него основные характеристики.

Ниже приведены несколько моделей объективов Sony. Чтобы закрепить материал, попробуйте расшифровать все эти объективы

  • FE 135mm F1.8 GM (SEL135F18GM),
  • DT 11–18 мм F4.5–5.6 (SAL1118),
  • DT 16–50 мм F2.8 SSM (SAL1650),
  • Vario-Sonnar T* 16-35 мм F2.8 ZA SSM II (SAL1635Z2),
  • DT 18–250 мм F3.5–6.3 (SAL18250),
  • 20 мм F2.8 (SAL20F28),
  • Distagon T* F2 ZA SSM 24 мм (SAL24F20Z),
  • FE 20 мм f/1.8 G (SEL20F18G),
  • E 16–55 мм f/2.8 G (SEL1655G),
  • E 70–350 мм f/4.5–6.3 G OSS (SEL70350G),
  • FE 600 мм F4 GM OSS (SEL600F40GM),
  • FE 35 мм f/1.8 (SEL35F18F),
  • FE 400 мм f/2,8 GM OSS (SEL400F28GM).

Поделиться ссылкой

Sony E 15mm F/1.4 G

фото: Sony

Sony 15mm F/1.4 G – это новый широкоугольный объектив профессионального уровня с постоянным фокусным расстоянием и хорошим качеством изображения. Производитель обещает высокое качество изображения и красивое равномерное боке при быстрой и точной фокусировке как в фото, так и в видео.

Объектив имеет бесшумную автофокусировку благодаря своим линейным двигателям. Кроме того, благодаря высококачественной оптической конструкции изображения, полученные с этим объективом, не будут искажаться в пропорциях.

фото: Sony

В своей оптической конструкции новый объектив использует три асферических элемента, чтобы обеспечить требуемую разрешающую способность и резкость.

Объектив Sony 15mm F/1.4 G получил несколько элементов управления на корпусе: кольцо диафрагмы, переключатель фокуса MF/AF и кнопка удержания фокусировки.

Sony 15mm F/1.4 G может фокусироваться на расстоянии от 0.2 метра в режиме автоматической фокусировки (0.12x) и 0.17 метра в режиме ручной фокусировки (0.15x).

Как и зум-объектив 10-20mm F/4 PZ G, новый Sony 15mm F/1.4 G на 46 % легче своих конкурентов, и при этом на 25 % короче, сообщает производитель.

Основные характеристики Sony 15mm F/1.4 G:

фото: Sony

  • Объектив для беззеркальных камер Sony E с сенсором APS-C
  • Первый и единственный оригинальный объектив Sony E с F/1.4
  • Относительное отверстие: 1:1.4-1:16
  • Фокусное расстояние: 15 мм (ЭФР около 22.5 мм)
  • Минимальное фокусное: 0.17 метра
  • Максимальный коэффициент увеличения 1:6.67
  • Оптическая схема: используется 3 асферических элемента, 2 низкодисперсионных элемента и 1 супер низкодисперсионный элемент
  • Линейный мотор фокусировки
  • Технология Smooth Motion Optics (SMO) для минимизации focus breathing
  • Количество лепестков диафрагмы: 7 штук
  • Программируемая кнопка
  • Диаметр светофильтра: 55 мм
  • Вес: 218 грамм
  • Защищенный корпус
  • фото: Sony
  • фото: Sony

Sony E 11mm F/1.8

фото: Sony

Sony E 11mm F/1.8 – это сверхширокоугольный объектив с постоянным фокусным расстоянием, который, по словам производителя, создает великолепное боке, превосходное качество изображения и обеспечивает быструю фокусировку как в фото, так и в видео. Кроме того, Sony заявляют, что это очень доступный с точки зрения цены объектив.

Sony E 11mm F/1.8 оснащен тремя асферическими элементами, благодаря которым будет обеспечена высокая разрешающая способность и резкости по всему кадру. Как и оба предыдущих объектива, данная новинка оснащена быстрым и тихим автофокусом.

фото: Sony

Новинка получила ту же диафрагму, что и объектив 15mm F/1.4 с семью лепестками и может фокусироваться на расстоянии 0,12 метра в режиме автофокуса (0,2x) и на расстоянии 0,15 метра в режиме ручной фокусировки (0,13х).

Основные характеристики Sony E 11mm F/1.8:

фото: Sony

  • Объектив для беззеркальный камер Sony E с сенсором APS-C
  • Относительное отверстие: 1:1.8-1:22
  • Фокусное расстояние: 11 мм (ЭФР около 16.5 мм)
  • Минимальное фокусное: 0.12 метра
  • Максимальный коэффициент увеличения 1:5 (во время ручной фокусировки) и 1:7.7 (во время автоматической фокусировки)
  • Оптическая схема: неизвестна
  • Линейный мотор фокусировки
  • Технология Smooth Motion Optics (SMO) для минимизации focus breathing
  • Количество лепестков диафрагмы: 7 штук
  • Программируемая кнопка
  • Диаметр светофильтра: 55 мм
  • Вес: 179 грамм
  • Защищенный корпус
  • фото: Sony
  • фото: Sony

Также напомню, что компания Sigma, наконец, представила новую оптику — полнокадровый светосильный зум-объектив Sigma 16-28mm F/2.8 DG DN. Он получился достаточно легким (450 грамм), и относительно компактным: длина — 101 мм, диаметр — 77 мм. При этом за счет системы внутреннего зуммирования, объектив подойдет для съемки с дронов и стабилизаторов.

Buying a Macro Lens

Although lens sharpness is important when it comes to macro photography there are three other very important aspects to consider when purchasing a macro lens.

Magnification Ratio

The magnification ratio is the relationship between of the size of the subject that is being projected on your cameras sensor and the subject’s size in reality.

For example, if I shoot a butterfly that measures 3cm and its projection on the sensor measures 3cm as well, then the magnification is 1:1. Macro photography generally means shooting at a magnification ratio of at least 1:1.

Minimum Focusing & Working Distance

The minimum focusing distance is the minimum distance between your subject and your cameras sensor required for it to focus correctly, whereas the working distance is the distance between your subject and the end of the lens.

You’ll typically want a minimum focusing distance that gets you close enough to your subject to achieve a 1:1 magnification, but ideally with a working distance that isn’t going to block light from reaching your subject, cast a shadow, or frighten your subject away.

Focal Length

A macro lens with a longer focal length like 70-110mm will bring you very close to your subject but will sacrifice the surrounding environment, which may or may not be what you want. A smaller focal length allows you to include more of the environment in your shot to display a wider perspective. It really comes down to what you want to achieve.

Flare resistance

Sony A7rII (crop mode) | NiSi 9mm 2.8 | f/11

This section can actually be a short one, because the flare resistance is really good. With a strong light source in the frame this tiny ghost you see on top is the worst I could create.

There is that one specific position with the light source close to the corner that creates a bigger flare, but it is easy to avoid by slightly reframing.

Sony A7rII (crop mode) | NiSi 9mm 2.8 | f/2.8

The NiSi 9mm 2.8 creates very nice sunstars, but only because of the good flare resistance you can actually make use of them.

Sony A7rII (crop mode) | NiSi 9mm 2.8 | f/11

In this category the performance is way better than that of the Laowa 9mm 2.8 APS-C.

Sony lenses – frequently asked questions

Confused by all the initials and numbers being banded about? Here’s our regularly updated FAQ section where we answer some of the most common questions we get asked about Sony lenses…

What are Sony FE lenses?

While the Sony lens system is officially referred to as ‘E-mount’, you may have noticed that a lot of the lenses are labelled ‘Sony FE’. It’s to do with sensor size – ‘FE’ stands for ‘Full E-mount’, and denotes lenses that are specifically designed to work with full-frame Sony mirrorless cameras. These are the A7 and A9 cameras, as well as the A1 and the newer ZV-E1.

This doesn’t mean that FE cameras won’t work on APS-C cameras like the A6500, they can and do. The key thing to remember is that mounting an FE lens on an APS-C camera will incur a 1.5x crop factor, meaning the effective focal length of the lens will be 1x longer due to the narrower field of view (so, a 50mm lens will effectively behave like a 75mm lens). Also, because they have designed these lenses expressly for the larger and heavier full-frame models, Sony hasn’t worried too much about balancing the lenses with its lighter APS-C cameras. So while you can mount an FE 50mm f/1.2 lens on the A6000, you may find that the setup feels very front-heavy.

Which Sony lenses are weather-sealed?

As a rule of thumb, all of the top-end Sony G Master lenses are weather-sealed, as befitting their status as professional lenses for working photographers. Beyond that, it’s more of a case by case basis – Sony doesn’t have a handy acronym it uses to denote lenses with weather-sealing, so if this is a priority then it’s worth doing a quick Google before you buy a lens. In general, the full-frame FE lenses are more likely to be weather-sealed than the APS-C lenses, but this isn’t a hard-and-fast rule.

Which Sony lens is best for wildlife photography?

As lens choice is so critical in wildlife photography, this is a question we get asked quite frequently. Many of the lenses on the list above would make for excellent wildlife lenses. Our pick for the majority of users would be the FE 200-600mm f/5.6-6.3 G OSS, which provides excellent telephoto reach without the staggering cost of premium lenses like the  lens (currently retailing at $12,998 / £11,999). Other good choices could potentially be the Sony FE 70-200mm f/2.8 G Master OSS II or the FE 135mm f/1.8 G Master.

Text by Joshua Waller, with contributions from Jon Stapley.

Have a look at more buying guides, especially if you’re looking for the best Sony cameras, or have a look at our latest lens reviews.

Follow AP on , , Instagram, and YouTube.

Sony Alpha для профессионалов

Sony Alpha с волшебной цифрой 9 в начале названия или одной 7 в имени камеры ­ это высший класс производителя. Огромная полноформатная матрица камеры Sony Alpha 7R гарантирует особенно низкий уровень шумов изображения и (субъективно) очень красивые фотографии. Благодаря чему эта зеркака конкурирует с такими популярными камерами профессионального уровня, как Nikon D800 и Canon 5D Mark III.

Sony Alpha 7R: Беззеркальная камера с полноформатной матрицей и разрешением 36 мегапикселей.

Для таких полноформатных камер, как Sony Alpha 7R требуются высококачественные объективы. Японцы уже давно сотрудничают со специалистами компании Carl Zeiss и создают качественные и, по меньшей мере, такие же дорогие объективы — так Sony создала свою постоянно расширяющуюся линейку G. По существу эта серия представляет собой улучшенное переиздание существующих объективов Minolta.

Системная камера Sony Alpha: зеркальная камера, которая на самом деле не совсем зеркальная

Независимо от того, какую модель зеркальной камеры Sony Alpha вы хотите купить, почти во всех них используется полупрозрачное зеркало. Изображение соответственно попадает непосредственно на матрицу. У таких камер при нажатии на спуск зеркало, как это принято у других зеркалок, не поднимается. Sony называет эту технологию «Single Lens Translucent» или, если коротко, SLT.

Плюсами этой технологии по сравнению с обычными зеркальными фотоаппаратами являются скоростная серийная съемка, быстрый следящий автофокус, а также электронный видоискатель с функцией непосредственного предварительного просмотра. Ее минус — ­ потеря света фактически на полстопа диафрагмы.

Кстати, матрица защищена от вибраций, что дает всем Alpha-объективам больше возможностей при съемке с длинными выдержками. С камерами Sony Alpha вы сможете использовать даже старые объективы Minolta.

Зеркальные камеры Sony: Новейшие модели Alpha работают на технологии SLT с полупрозрачным зеркалом.

По-другому дело обстоит с беззеркальными фотоаппаратами Sony Alpha. При их создании японцы отказались от использования зеркал и встроенного стабилизатора изображения; ­ он есть только в серии Mark II. Благодаря их отсутствию корпус камеры получается легким и компактным.

При этом даже у моделей Alpha с четырехзначным номером используется матрица APS-C как у зеркальных камер. А в камеры с однозначным номером устанавливается матрица полноформатного размера. В обоих случаях Sony использует байонет E для своих объективов, который уже известен некоторым фотографам по серии NEX.

Macro Lens FAQs

What lens is best for macro?

There is not a “best macro lens” as it really depends on the subject that you are shooting and how you would like to compose your shot. But generally a lens with a magnification ratio of 1:1 is preferred by most macro shooters.

What are macro lenses good for?

Macro lenses are good for taking photographs of small subjects at very close distances. This makes your subject appear much larger and displays a lot more detail than a non-macro lens would typically capture.

Are macro lenses worth it?

If you want to photograph small subjects with as much detail as possible then yes macro lenses are worth the investment over non-macro lenses.

Can a macro lens be used normally?

Yes macro lenses can also be used for other non-macro subjects as well. They are often used for portrait and landscape photography.

What focal length is best for macro photography?

A macro lens with a longer focal length like 70-110mm will bring you very close to your subject but will sacrifice the surrounding environment, which may or may not be what you want. A smaller focal length allows you to include more of the environment in your shot to display a wider perspective. It really comes down to what you want to achieve.

Do you need a lens for macro photography?

Not necessarily. You can still shoot small subjects at very close distances with non-macro lenses that have a small minimum focussing distance. But if you want 1:1 magnification and would like to see as much detail as possible in your image, then a macro lens is generally the best option.

4 Sony E-Mount Lenses That Just Missed the Cut

12. Zeiss Touit 12mm f/2.8 ($849)

Category: Wide angle35mm equivalent: 18mmWeight: 9.2 oz.What we like: Edge-to-edge sharpness. What we don’t: Very pricey for a prime lens.

With a focal length equivalent of 18mm, the Zeiss Touit 12mm is for serious wide-angle photographers. For those who don’t know, Zeiss makes some of the premier glass on the planet both for consumer and industrial use, and the company’s lenses are extremely popular among enthusiasts. The Zeiss Touit 12mm f/2.8 offers better low-light performance than the Sony 10-18mm f/4 above by a full stop, excellent sharpness, minimal distortion, and superb color rendition. All told, you’d be hard-pressed to find a better wide-angle lens.

There are a couple of important considerations in choosing the Zeiss Touit 12mm. First, 18mm is fairly wide, so if you’re not a wide-angle specialist, it may make more sense to go with a zoom lens that is more versatile (for more info on this, check out our article on Lenses and Focal Lengths for Landscapes). Second, the Zeiss manages to be heavier than the Sony 10-18mm f/4—often it’s the other way around with primes. But if you’re a dedicated landscape, architecture, or astro photographer, this lens won’t disappoint. See the Zeiss Touit 12mm f/2.8

13. Sony 16-55mm f/2.8 G ($1,398)

Category: Travel/portrait35mm equivalent: 24-82.5mmWeight: 17.4 oz.What we like: A premium workhorse lens for E-Mount. What we don’t: Pricey, heavy, and no OSS.

Here’s a fun one: if you’re looking for pro-grade glass for your new a6600 or a6500, this year Sony released the 16-55mm f/2.8 G. It’s not a perfect match, but this lens is designed to replicate the 24-70mm f/2.8 that is so popular on full-frame cameras. The result is a do-everything workhorse lens with a fast maximum aperture that can create the shallow depth of field and creamy bokeh that serious photographers love. For the best image quality from a zoom lens, this is the top option for Sony E-Mount. 

Despite being a noticeable step up in performance from a lens like the Sony 16-70mm f/4 above, we have a hard time getting over the price. Nearly $1,400 is a lot to spend for an APS-C lens, not to mention the 17.4-ounce weight will make your compact mirrorless camera start to feel rather large. On the flip side, it’s noticeably lighter and cheaper than the alternative for Sony full-frame cameras, the hefty 31.3-ounce 24-70mm f/2.8 GM with an FE-Mount. See the Sony 16-55mm f/2.8 G

14. Sony 24mm f/1.8 Zeiss Sonnar ($998)

Category: Street/travel35mm equivalent: 36mmWeight: 8 oz.What we like: Exceptional image quality.What we don’t: Ultra-expensive and no image stabilization.

The Sony Vario-Tessar 16-70mm above may be more versatile, but if you want top-notch image quality at a 35mm equivalent focal length, the 24mm f/1.8 Zeiss Sonnar is one of the best E-mount lenses on the market. It’s tack sharp, great in low light, focuses quickly, and produces impressive bokeh. Plus, you’re getting the premier focal length for street and travel photography, which is where much of the following for this lens comes from. 

However, the reality is that many Sony APS-C photographers are priced out of buying a $1,000-ish prime lens. No matter how good the optical quality is, 35mm truly has to be your focal length of choice to merit the high cost. That said, we love the image and build quality—the Sony 24mm f/1.8 has a professional feel and performance that are tough to match. See the Sony 24mm f/1.8

15. Rokinon 12mm f/2 ($229)

Category: Wide angle35mm equivalent: 18mmWeight: 8.6 oz.What we like: An inexpensive wide-angle option. What we don’t: Manual focus isn’t for everyone. 

Given the rather expensive wide-angle lens options above such as the Sony 10-18mm f/4 and Zeiss 12mm f/2.8, we like thinking outside the box with the Rokinon 12mm f/2. This manual focus lens comes in a Sony E Mount and is reasonably priced at around $250. And perhaps most impressive is its maximum aperture of f/2, which is terrific for astrophotography and other low-light photography.

That said, the Rokinon 12mm faces a major drawback: no autofocus. While some people may not have an issue with focusing manually—and some of us even prefer it— it’s not a great system for beginners. In addition, we found the manual focus to be a bit clunky on this lens in particular, but we like the sharpness and build quality. For comparison, the Zeiss 12mm Touit has similar optics and is more than double the cost.See the Rokinon 12mm f/2 

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Real shop
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: