Build quality and handeling
It seems Tamron made some concessions in the material department to keep the costs down. Quite some plastic was used in the Tamron 70-210 mm 46A.
The lens barrel is made from metal, the aperture and focus/zoom rings are made from plastics. The focus ring has a plastic knurled diamond pattern, the focus ring on my sample has a tiny bit of play.
Markings on the lens barrel and aperture ring are engraved, the markings on the focus ring are only printed. Unfortunately depth of field markings are absent on this lens.
The Tamron 70-210 mm 46A is a push and pull zoom, the focus and zoom ring are the same ring. By turning the ring one can focus, zooming can be done by push or pulling along the lens barrel. I personally don’t like this design much, focusing precise can be a challenge. Also zoom creep can be a problem you need to be aware of if you are using the lens under an angle. Unfortunately the front ring turns when focusing which makes the use of a CPL filter not very straightforward.
Because of the plastic focus ring and the small amount of play the lens feels a bit cheap. Nevertheless resistance is actually nice. The aperture ring feels good too.
The Tamron 46A is very cheap and can be had for ~25€/$.
If you decide to buy the lens, please consider to do this via our affiliate* links. We will earn a small commission to keep the blog running, and it doesn’t cost you anything extra Ebay.com* | Ebay.de*
Tamron 46A 70-210 mmTamron 46A 70-210 mmTamron 46A 70-210 mm
Minolta maxxum af 70 – 210 mm f4 Bokeh Quality
It has a 55 mm pre-filter diameter. Many 55 mm filters can be easily found in the market and can be purchased at reasonable prices. There is no problem in this regard. But this lens has a negativity that makes it difficult to use for polarizing filter. unfortunately the windscreen and filter spin during focus. It is necessary to adjust the polarizing filter separately for each shot. This is one of the few features that I can criticize for the lens.
Thanks to its 7-leaf diaphragm, it can produce relatively circular bokeh. You can examine these bokeh through examples. As the diaphragm narrows, corners or polygons begin to form in the bokeh. I don’t say good or bad, because it is entirely up to you; you like it or not. But I cannot go without emphasizing another situation that I observed about bokeh. I observed that it produces rotating bokeh in the background, especially in the footage at 210 mm f4. It looks a bit like Russian lenses. I had not read this situation in my previous research, frankly, it was a surprise to me. Because I like characteristic bokeh.
Таблица совместимости для плёночных зеркальных фотоаппаратов с ручной фокусировкой
Фотоаппараты | Объективы | ||||||
A | AI, AI-s,AI-P | AF, AF-I, AF-S |
AF-P | VR | G | PC-E, E | |
Nikon F | 1 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
F2, F3 | 10 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
Nikkormat: FT, FTn, FT2, FS,EL, ELW | 1 | 6 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
Nikkormat: FT3 | 10 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
EL2, FE | 10 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
FE2, | X | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
FA, F-601M (N6000), FE10 | X | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 8 | 8 |
FM, FM2, FM3A, FM10 | X | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
EM, FG, F-301 (N2000), FG-20 | X | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 12 | 8 |
Примечания
1 – полностью совместимы.
3 – не работает автофокус.
4 – не работает ручной фокус.
6 – не работает экспонометр.
8 – диафрагма всегда открыта.
10 – не работает механизм прыгающей диафрагмы
11 – не работает стабилизатор.
12 – диафрагма всегда закрыта.
X – механически несовместимы.
Наличие стабилизатора (VR) или автофокуса (AF) само по себе никак не мешает установке объектива на фотоаппарат, но работать они не будут ни с одним из ручных аппаратов.
Автофокусные объективы будут работать только в режиме ручной фокусировки, к чему они не слишком приспособлены, и потому их использование на ручных камерах нецелесообразно. Фокусировочные кольца классических ручных объективов гораздо удобнее для ручной фокусировки, чем кольца большинства автофокусных объективов, и позволяют осуществлять наводку на резкость более точно.
G объективы не имеют кольца управления диафрагмой и потому практически бесполезны на ручных камерах, несмотря на механическую совместимость. Экспонометр-то будет работать, но диафрагма окажется прикрыта до предела как при экспозамере, так и при съёмке. Исключение – фотоаппараты FA, F-601M и FE10, которые в режиме P устанавливают диафрагму G объектива на максимальное значение.
Управление диафрагмой также невозможно с объективами E и PC-E, подразумевающими электронный привод диафрагмы, однако, в отличие от G объективов, диафрагма всегда остаётся открытой.
Словом, только объективы семейства AI будут работать на большинстве ручных аппаратов в полном соответствии со своим предназначением.
Технические характерстики
Модель |
A034 |
Фокусное расстояние |
70-210mm |
Максимальная диафрагма |
F/4 |
Угол обзора (по диагонали) |
34°21′ -11°46’ (for full-frame format)23°01′ -7°46’ (for APS-C format) |
Конструкция объектива |
20 элементов в 14 группах 3 низкодисперсных элемента + флюориновое покрытие |
Минимальная дистанция фокусировки |
0.95m |
Максимальный коэффициент увеличения |
1:3.1 |
Размер фильтра |
Φ 67mm |
Максимальный диаметр |
Φ 76mm |
Длина |
Canon 176.5mm (6.9 in) Nikon 174mm (6.8 in) |
Вес |
Canon 860g (30.3 oz) Nikon 850g (30 oz) |
Количество лепестков диафрагмы |
9 (круглая диафрагма) |
Минимальная диафрагма |
F/32 |
Эффективность стабилизации изображения |
4 ступени экспозиции (соответствие стандартам CIPA) Для Canon: используется EOS-5D MKIII Для Nikon: используется D810 |
Стандартные аксессуары |
Передняя и задняя крышки объектива, Бленда, Чехол для объектива |
Совместимые крепления |
Для Canon EF, Nikon F (FX) |
Bokeh
Bokeh is a mixed bag. Bokeh balls show only a little outlining and union rings are no problem. Mechanical vignetting is very obvious though, cats eye effect is clearly visible and bokeh is swirley.
To give you an idea how bokeh looks like in practice I have made some series at different focal lengths and focusing distances
70 mm
105 mm
135 mm
210 mm
I also made a comparison with the Canon nFD 135mm f/3.5, a tele lens of comparable speed with very nice bokeh (in my opinion).
Canon left, Tamron right.
Focused at 2 meters
Focused at 3 meters
Focused at 5 meters
Focused at 10 meters
Tamron 46A 70-210 mmTamron 46A 70-210 mmTamron 46A 70-210 mmTamron 46A 70-210 mm
Tamron 46A 70-210 mm
Photos taken with Nikon AF 70-210mm f/4
RCE
RCE
|
Next Page »
The sample photos are selected automatically between all photos posted by JuzaPhoto members, using the camera and the lens selected in the techs. If you find evident errors (e.g. photos taken with cameras and lenses that are not available yet), you can contribute to improve the page by sending a private message to the user that has entered incorrect values in the photo caption.
Reviews » Lenses » Lenses Nikon » Nikon AF 70-210mm f/4
Compatibility
It will mount on all Nikon SLRs, film and digital. The cheaper
digital SLRs and film cameras won’t give you metering. All AF
bodies will give you focus confirmation, though.
Here’s the rundown:
-
D1,
D2, D3 and D4 series:
It will work in aperture-priority mode; note that
unlike AF lenses,
you’ll set the aperture on the aperture ring, and you can’t do it
with the camera body. You’ll get matrix metering on the D2 and D3
series if you set the focal length and aperture in the «Non CPU lens
data» menu. - D700, D7000, D200, D300: Same as above.
-
All other digital SLRs (as of 25th October 2011):
Your metering won’t work; you’ll be in manual (M) mode and you’ll have
to guess the exposure. You might be able to get around this by chipping
it. Don’t: you’ll save money by buying a
55-200mm VR instead. -
Professional autofocus SLRs: It’ll work in
aperture-priority mode on the F4, F5 and F6. The F4 will give you
matrix metering, as will the F6. -
Other autofocus film SLRs: It’s a crapshoot; some will
have a working meter and some will not. The F501, F90 and F100 will
work fine. The F55 will not.
Generally, expensive cameras work and cheap ones won’t. -
Manual-focus film SLRs (pre-1977): You’ll have
stop-down metering because the E lacks a meter coupling prong. -
Manual-focus film SLRs (post-1977): The E is
designed for these cameras, so this is optimal.
You’ll get all the exposure modes your camera supports.
I can’t hope to detail every camera, so just go look at Ken Rockwell’s
lens
compatibility chart, and look down the «AF, AF-D» column. (You heard
me right. The 70-210mm f/4 is not an autofocus lens, but AF and AF-D
lenses are AI-S lenses just like the E is, and lack meter coupling prongs
for pre-1977 cameras, just like the E does.)
Specifications
It
takes 62mm filters in its solid metal filter ring. This ring rotates while
focussing but not zooming.
It has
thirteen elements in nine groups.
It’s
3″ (76mm) around and 6.14″ (156mm) long and weighs 27 oz (760g).
Length stays the same while zooming.
It is
a two-ring zoom.
It takes
the HN-24 screw in metal hood which you ought to use.
It has
a seven-bladed diaphragm stopping down to f/32. (By comparison the f/2.8
lenses only go to f/22.)
It focusses
down to 3.7 feet at all focal lengths with no need to screw with any special
macro ranges. This is exceptional, and makes it the closest focussing
telephoto zoom ever made by Nikon except for the special micro lenses.
A Long and Light Design
The 70-210mm ($789.00 at Amazon) is a long, skinny lens. It measures 6.9 by 3.0 inches (HD), weighs just 1.9 pounds, and supports 67mm front filters. The zoom design is internal, so the lens never gets longer or shorter when adjusting the focal length. Tamron sells the 70-210mm for Canon EF and Nikon F SLRs. It is compatible with APS-C (DX in Nikon speak) and full-frame (FX) sensors. Both Canon and Nikon have their own 70-200mm f/4 lenses, similar in size and weight, but they are more expensive, at $1,200 and $1,400 respectively.
Our Experts Have Tested 35 Products in the Lenses Category This Year
Since 1982, PCMag has tested and rated thousands of products to help you make better buying decisions. See how we test.
The lens is not part of Tamron’s recent SP series of premium glass, but doesn’t skimp too much on fit and finish. The barrel is constructed from sturdy polycarbonate and offers protection against dust and moisture. The front lens element is coated in fluorine, which repels grease and moisture, making it easier to clean.
Similar Products
The manual focus ring sits in the middle of the barrel. It’s bare polycarbonate with a knurled texture, but doesn’t grip as well as rings covered in rubber. It turns with some pleasant resistance, requiring about 180 degrees of rotation to move from the minimum focus distance to infinity.
The zoom ring sits farther ahead, just behind the front element. You can’t turn it when the hood is reversed for storage, but with the hood removed or positioned for use, the ring is easily accessible and features a rubber coating, so your grip on it is a bit firmer than on the manual focus ring. The 70, 100, 135, and 210mm focal lengths are marked on the barrel, and the zoom control requires about 90 degrees of rotation to move from one extreme to the other.
Two toggle switches sit on the left side—AF/MF and VC On/Off. The focus control is self-explanatory, although you can always override autofocus with a manual twist of the focus control, even when the lens and camera are set to AF mode. The switches do a good job staying in place, even when moving the lens in and out of a camera bag. This corrects a problem with the Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2—its toggle switches seemed to change position of their own free will when I was testing it.
The VC toggle turns the image stabilization system on or off; Tamron uses Vibration Compensation to describe it—it’s the same thing as Canon’s Image Stabilization (IS) and Nikon’s Vibration Reduction (VR). The 70-210mm is rated for four stops of correction via CIPA standards, but I found it to be a bit less in the real world. I was able to get consistently sharp results shooting at 1/30-second at 210mm—about three stops of correction—but at longer shutter durations blur was a noticeable problem.
Focus is available as close as 37.4 inches (0.95-meter). When working that close to your subject at the 210mm focal length, the lens is capable of projecting subjects onto your camera’s sensor at roughly one-third (1:3.1) life-size, which is large enough for us to consider the zoom a macro. That’s a little bit closer than the Canon 70-200mm f/4L IS II USM (1:3.7) and the Nikkor AF-S 70-200mm f/4G ED VR (1:3.7).
The 70-210mm doesn’t ship with a tripod collar, but there is one available for it. For $139 you can add a collar with an Arca-Swiss tripod foot attached. I don’t think you need it for handheld shooting, but if you do a lot of tripod work, or use a Black Rapid style strap that attaches via a tripod socket, it’s a worthwhile add-on, especially if you use an Arca-Swiss tripod head.
The lens is also compatible with the 1.4x ($419) and 2.0x ($439) teleconverters from Tamron, although you’ll need a camera that can focus with an f/8 lens if you opt for the 2.0x. You can also use it with the $59 TAP-in console, a USB connected dock that can be used for firmware updates and autofocus fine-tuning.
Быстрый автофокус и эффективная система стабилизации
Благодаря механизму внутреннего зуммирования физическая длина Tamron 70-2 10 mm F/4 Di VC USD не изменяется во время изменения фокусного расстояния, тем самым минимизируя сдвиги центра тяжести объектива и обеспечивая более стабильную работу. Кроме того, фотографу не нужно отходить назад, даже когда пространство для съемки ограничено, например, при фотографировании через проволочное ограждение в зоопарке.
Надежные системы следящего автофокуса и оптической стабилизации чрезвычайно важны для длиннофокусного объектива. Сдвоенный микропроцессорный блок Tamron’s Dual MPU (micro-processing unit) позволяет соблюсти баланс между этими функциями. Блок состоит из двух отдельных микропроцессоров: один отвечает за управление объективом, в том числе за работу автофокуса, другой – за систему оптической стабилизации изображения. Кждый микропроцессор оснащен собственным блоком обработки цифровых сигналов DSP (Digital Signal Processing), что позволяет добиться отличного быстродействия системы автоматической фокусировки и стабилизации изображения.
Развитие технологий Tamron позволило создать автофокус, быстрый, как молния, чтобы вы могли запечатлеть именно то мгновение, которое нужно вам. Ультразвуковой привод USD (Ultrasonic Silent Drive) обеспечивает быструю, высокоточную фокусировку, что дает фотографу дополнительную уверенность.
Тема: Nikon AF 70-210/4 и AF 70-210/4-5.6 D, мнение державших в руках
Ресурс: Club Nikon
Форум: Оптика для фотокамер Nikon
Автор реплики: Mike_s
70-210/4 — это по-моему первый никоновский AF-телезум, сделаный из «бюджетного» 70-210/4 Series E. Который, несмотря на свою бюджетность — был вполне неплохим объективом. Тогда — неплохим за свои деньги, а на фоне нынешних «аналогичного класса» — так просто очень неплохим.
Картинка у него симпатичная и размытие приятное. И вообще вещь. На длинном конце, сдается мне, начинает мылить, но это для всех бюджетных телезумов типично.
А вот что у этого AF 70-210/4 так себе — это скорость фокусировки. У него большой ход фокусировочного кольца, как у не-АФ объективов. Но само кольцо узкое и неудобное. Потому и вручную неудобно, и автофокус тормозной. Чем слабее АФ-мотор в камере — тем тормознее.
АF 70-210/4-5.6, насколько я понимаю, — это удешевленная и облегченная версия того 70-210/4. Картинка попроще, хотя в меру резкая, массогабарит поскромнее, скорость АФ побольше.
у модификации AF-D 70-210/4-5.6 — еще и скорость АЯ сделали существенно больше. Чем она и знаменита. По сравнению с нынешними телезумами — хороший объектив получился, а сам по себе — ну обычный
На nikonlinks.com можно найти отзывы про все варианты 70-210.
Автор реплики: Ivan
Мне больше понравился АФ70-210/4 картинка очень-очень хорошая, 5,6 это очень темно, всетаки! и для АФ особенно недорогой камеры это уже предел и не всегда корректная работа
Насколько я помню, это совершенно разные объективы. «4» с обычным кольцом зума и не меняющимися размерами при зумировании, при этом довольно длинный, а «4-5.6» это «трамбон» и в сложенном состоянии довольно компактный. Еще у «4» при зумировании передняя линза крутится.
Я вот в своём рейтинге поставил бы 70-210/4 между 70-200/4-5,6 и 80-200/2,8
Автор реплики: alexvb
Все хвалят 70-210/4 — постоянная светосила, не меняет размеры при зумировании, как дорогие телевики, весь такой «железный». Но когда я сравнил 70-210/4 с обычным 70-300 D ED (про который говорят, что его разработал тамрон), то мне 70-300 D ED понравился куда больше, он на 200 существенно резче, и его рисунок не так плох и не хуже 70-210/4, конечно, 70-300 начинает мылить на дальнем конце, но, повторяю, 200 у него лучше, чем у 70-210/4.
Таблица совместимости для цифровых зеркальных фотоаппаратов
Фотоаппараты | Объективы | ||||||||
A | AI,AI-s | AI-P | AF | AF-I,AF-S | AF-P (DX) | AF-P (FX) | PC-E | E | |
D1, D1H, D1X | X | 2; 5 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D2H, D2Hs, D2X, D2Xs | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D3, D3s, D3X | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1** | 1 | 1 |
D4, D4s | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 1* | 1 | 1 | 1 |
D5 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
D100 | X | 6 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D200 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D300, D300s, D700 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1** | 1 | 1 |
D800/D800E, D810 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 1* | 1 | 1 | 1 |
D500, D850 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Df | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1* | 1 | 1 | 1 |
D70, D70s, D80 | X | 6 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D90 | X | 6 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 1 | 8 |
D7000 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1** | 1 | 1 |
D7100, D7200, D600, D610, D750 | X | 2 | 2 | 1 | 1 | 1* | 1 | 1 | 1 |
D7500 | X | 6 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
D50 | X | 6 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D40, D40x, D60 | 6 | 6 | 2 | 3 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 7 | 8 |
D3000 | 6 | 6 | 2 | 3 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 1 | 8 |
D3100, D3200, D5000, D5100 | 6 | 6 | 2 | 3 | 1 | 3; 4; 6 | 3; 4; 6 | 1 | 1 |
D5200 | 6 | 6 | 2 | 3 | 1 | 1* | 1** | 1 | 1 |
D3300, D3400, D5300, D5500, D5600 | 6 | 6 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Примечания
1 – полностью совместимы.
2 – доступны только A и M режимы определения экспозиции.
3 – не работает автофокус.
4 – не работает ручной фокус.
5 – не работает матричный экспозамер (доступны только точечный и центровзвешенный режимы).
6 – не работает экспонометр.
7 – ручное управление диафрагмой.
8 – диафрагма всегда открыта.
X – механически несовместимы.
* – невозможно отключить стабилизатор (VR).
** – после выключения и повторного включения камеры объектив будет сфокусирован на бесконечность.
Все без исключения цифровые зеркальные фотоаппараты Nikon полностью совместимы с объективами типа G, а также с объективами, снабжёнными стабилизатором изображения (VR), в связи с чем я не стал загромождать таблицу соответствующими столбцами.
Не трудно заметить, что на младших камерах Nikon (D40, D60, D3000, D5000 и т.д.) без каких-либо оговорок и ограничений будут работать только AF-S или немногочисленные AF-I объективы.
Объективы с шаговым фокусировочным мотором (AF-P) работают лишь с новейшими фотокамерами, причём полнокадровые (FX) и кропнутые (DX) AF-P объективы ведут себя по-разному.
Разумеется, с A, AI, AI-s и AI-P объективами возможна исключительно ручная фокусировка вне зависимости от камеры. Это, в общем-то, нормально для исходно ручных объективов и не является признаком несовместимости.
Современные цифровые зеркальные фотоаппараты абсолютно несовместимы с объективами «рыбий глаз» инвазивного типа, выпускавшимися c 1962 по 1970 гг, а также с объективами серии Nikon IX, выпускавшимися в 90-х гг. При попытке установить столь экзотический объектив на современную камеру вы рискуете сломать зеркало.
Полный диапазон подвижек тильт-шифт объектива PC-E NIKKOR 24mm f/3.5D ED доступен только на фотоаппаратах D3, D3s, D3X, D4, D4s и D5.
Полный диапазон подвижек тильт-шифт объектива PC NIKKOR 19mm f/4E ED доступен только на фотоаппаратах D3, D3s, D3X, D4, D4s, D5, D800, D810, D850, Df и D500.
Объективы для беззеркальных камер Nikon Z в принципе не могут быть установлены на зеркальный фотоаппарат, поскольку имеют другой байонет. Установить их с помощью какого-нибудь переходника также невозможно из-за слишком короткого рабочего отрезка.
Таблица совместимости для плёночных автофокусных зеркальных фотоаппаратов
Фотоаппараты | Объективы | ||||||||
A | AI, AI-s, AI-P |
AF | AF-I, AF-S |
AF-P | VR | G | PC-E | E | |
F4 | 2; 10 | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 11 | 9 | 7 | 8 |
F5 | X | 2; 5 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1 | 1 | 7 | 8 |
F6 | X | 2 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1 | 1 | 7 | 8 |
F-801 (N8008), F-801S (N8008S) | X | 2; 5 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 9 | 8 | 8 |
F90 (N90), F90X (N90s) | X | 2; 5 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 11 | 9 | 7 | 8 |
F100 | X | 2; 5 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1 | 1 | 7 | 8 |
F-501 (N2020) | X | 2 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 9 | 8 | 8 |
F80 (N80) | X | 6 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1 | 1 | 7 | 8 |
F-601 (N6006) | X | 2; 5 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 9 | 8 | 8 |
F70 (N70) | X | 2; 5 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 11 | 9 | 7 | 8 |
F75 (N75) | X | 6 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1 | 1 | 7 | 8 |
F-401 (N4004), F-401S (N4004S), F-401X (N5005) | X | 6 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 1 | 8 | 8 |
F50 (N50), F55 (N55), F60 (N60) | X | 6 | 1 | 3 | 3; 4; 6 | 11 | 1 | 8 | 8 |
F65 (N65) | X | 6 | 1 | 1 | 3; 4; 6 | 1 | 1 | 7 | 8 |
Примечания
1 – полностью совместимы.
2 – доступны только A и M режимы определения экспозиции.
3 – не работает автофокус.
4 – не работает ручной фокус.
5 – не работает матричный экспозамер (доступны только точечный и центровзвешенный режимы).
6 – не работает экспонометр.
7 – ручное управление диафрагмой.
8 – диафрагма всегда открыта.
9 – доступны только P и S режимы определения экспозиции.
10 – не работает механизм прыгающей диафрагмы
11 – не работает стабилизатор.
X – механически несовместимы.
Очевидно, что современные AF-S G VR объективы будут работать без ограничений лишь на шести плёночных камерах: F5, F6, F100, F80, F75, F65.
AF-P объективы абсолютно бесполезны на плёночных аппаратах.
При использовании объективов с электронным приводом диафрагмы (E) на плёночных камерах управление диафрагмой становится принципиально невозможным и диафрагма всегда будет полностью открыта. Для PC-E объективов в некоторых случаях доступно ручное управление диафрагмой.
Pros
- Great build quality, notwithstanding that this is a Series-E lens. Most of the lens is solid metal!
- Smooth operation thanks to the excellent push/pull zooming and focusing mechanism
- Larger focal range than any professional 70-200 zoom (oh okay, only 10mm on the telephoto end!)
- Fast f/4 aperture throughout the focal range for adequately fast shutter speeds/low ISOs as well as good depth-of-field separation
- Handy macro mode at 70mm that retains good performance
- Very good sharpness starting wide open at 70-135mm
- Optimum sharpness and contrast is consistent at all focus distances (usually peaking at f/8 and f/5.6, respectively), save for some lowered contrast at macro (70mm)
- Very smooth bokeh at f/4 at all focal lengths, smooth background bokeh at other apertures
- Out-of-focus highlights handled well at the larger apertures
- Great control of chromatic aberrations
- No vignetting at 70-135mm
Bokeh
One interesting thing I found when examining the bokeh smoothness with the 70-210mm was its consistency at all focal lengths (tested at 70/135/210mm) just like sharpness performance. In all cases, far-off background and foreground bokeh is smooth with some busier near-foreground bokeh at f/4. As the lens is stopped down, background bokeh generally stays smooth, while foreground bokeh becomes more busy. Pictured below are four examples, from f/4-11 at 210mm.
With regards to bokeh highlights, the 70-210mm is again a consistent performer at all focal lengths. Starting wide open, out-of-focus highlights are circular with soft edges. At f/5.6 the aperture shape is clearly visible, but highlights are generally free of artifacts. From f/8 on, the artifacts and outline of the highlight become more prevalent. The following are 100% crops at 135mm:
Ivy Beds70mm, ISO 100, f/5.6, 1/400Here, bokeh can be seen as generally smooth, while the multiple highlights are free of artifacts.
Sharpness
To keep the size of this review manageable, I have chosen to only analyze lens characteristics at the wide, middle, and telephoto end of this zoom (70/135/210mm, respectively). Starting off with central sharpness, the following are all 100% crops (meaning clicking on them will NOT make them larger) of the wide-open, optimum, and fully stopped-down apertures from top to bottom.
Optimum at f/8 (f/5.6 is almost the same)
Optimum at f/5.6
210mm
Optimum at f/8
Wide-open at all apertures, the amount of sharpness is very good (though 210mm is comparatively soft), with total perceived sharpness only hampered by veiling haze caused by spherical aberration. For critical work in the center stay in the f/5.6-f/11 range (where sharpness is outstanding), and make sure to stay away from the small apertures unless large depth-of-field is a concern; diffraction noticeably sets in starting at f/16 at all focal lengths.
Moving on to corner 100% crops:
Optimum at f/8
Optimum at f/8
210mm
Optimum at f/8
A pleasant surprise here, the optimum aperture for corner sharpness at all focal lengths is at f/8. Wide-open, corners at 70mm look just fine, getting super sharp at optimum. At 135mm, things are a little soft at f/4 but sharpen up a good degree at f/8. Finally at 210mm, detail is hidden wide-open from vignetting, and the optimum aperture never really gets all that sharp—however, with little corner smearing there isn’t much to complain about. At all focal lengths, diffraction becomes noticeable in the corners by f/22. All this in mind, staying around f/8 at all focal lengths is a safe bet, but seeing as corners are rarely in focus at large apertures anyway, feel free to shoot wide-open.
For contrast, the optimum aperture is f/5.6 at all focal lengths. With regards to field curvature, the 70-210mm exhibits none that is noticeable. The same can be said about focus shift (applying only to DSLR shooters): there’s a tiny bit between f/4 and f/5.6, but it isn’t really enough to warrant using your depth-of-field preview button.
All said, I am very impressed with the overall sharpness across the frame with the 70-210mm, especially considering this is a zoom lens! You can draw your own conclusions as to how much better corners would be with a micro 4/3 sensor or worse they would be with a full-frame FX sensor.
Portal70mm, ISO 100, f/4, 1/800
Introduction
The Tamron 70-210mm f4 Di VC USD is a new f/4 telephoto zoom lens for Canon and Nikon full-frame and APS-C DSLR cameras.
This compact, lightweight lens features a constant aperture of f/4 throughout the zoom range, Vibration Compensation (VC) technology which reduces camera shake by up to 4 stops, a short minimum focus distance of 0.95m and class-leading magnification ratio of 1:3.1, an ultrasonic focus motor for quiet and fast AF operation, a fluorine coating on the front lens element, and a moisture-sealed construction. The optical formula comprises 20 lens elements in 14 groups, and it employs an iris diaphragm with nine rounded aperture blades.
The Tamron 70-210mm f4 Di VC USD lens officially retails for £699 / $799 in the UK and USA respectively. An optional tripod collar is also available which features an Arca-type compatible foot.
Sharpness at Infinity
To assess the 70-210mm’s sharpness at the infinity focusing distance, I shot the all-too-familiar local clock-tower. Unfortunately at the time of testing, it was always too cloudy to get a clear shot of the moon (the best test of “true” infinity for a telephoto lens).
100% crops taken from the small clocktower in the center of this shot.
Left: f/5.6 Right: f/8
Left: f/8 Right: f/8
210mm
Left: f/8 Right: f/8
In all these examples, the corners (right) never can match the sharpness of the centers (left). True corner-to-corner sharpness cannot be obtained with this lens at any aperture or focal length. That said, the drop off in sharpness as an image moves from the center of the frame is hard to notice in actual photographs.
Domed70mm, ISO 100, f/5.6, 1/400Click on the image for an embedded 100% crop, the detail here even off the center of the frame is still great—you can easily make out the individual pigeons.
Sharpness at Macro
With the 70-210mm’s handy macro mode at 70mm, you can get adequately close to small things for photography without needing to crop much, if at all. Sharpness is also excellent at the close-focus distance of 2 feet/.56 meters.
As close as you can get at 70mm.
Detail at f/8 is optimum in this 100% crop, though there seems to be a lower amount of contrast here compared to normal focus distances.
Christmas Choo-Choo70mm, ISO 100, f/4, 2.5 SecondsDon’t hesitate to shoot at f/4 at macro—detail is still very good, and most things will be so out of focus anyway that what’s in focus will appear even sharper.
For the 70-210mm, sharpness is an area it generally excels in at all focal lengths and focus distances (save for some comparative softness at 210mm). But what about bokeh?